Eetdagboek #9 Kerstavond en kerstdag

Het is al een hele tijd geleden dat er een eetdagboek online kwam op mijn blog, maar nu met de feestdagen is er weer eentje! In dit eetdagboek toon ik ons menu van kerstavond en kerstdag. Misschien kan je er inspiratie uit putten voor volgend jaar?

Ik schreef eerder al over onze plannen voor het eindejaar en daarin kon je lezen dat we op kerstavond bij mijn schoonouders gingen. Mijn schoonmoeder maakte dus het menu klaar.

Apertiefhapjes heb ik niet op de foto gezet, maar dat waren de volgende:

  • Panna cotta van erwten met gedroogde ham, pijpajuin en verse kruiden.
  • Bruschetta met rode pesto, geitenkaas en coppa.
  • Blini met tomatensalsa en gerookte forel.
  • Knabbeltjes waaronder kaasjes, olijven, salami, …

Voorgerecht
Ciabatta met hertenfilet, veenbessen, appel en waterkers.

img_42361

Het gerecht was denk ik gebaseerd op dit recept van Jeroen Meus. Het was echt een heel lekker voorgerecht en verrassend licht.

Hoofdgerecht
Stoofvlees van everzwijn, puree met aardpeer, champignons en peren met veenbessen.

img_42431

De puree met aardpeer vond ik echt verrassend lekker en ook het stoofvlees was heerlijk.

Dessert
Taart

img_42451

Geen idee welke taart het was, maar ze was gevuld met een crème en peer, was overgoten met een laag chocolade en afgewerkt met Olé (Leo van de Aldi, maar is écht net hetzelfde).

Kerstdag vierden we bij mijn ouders thuis met mijn oma erbij. Deze keer was het onze beurt om in de potten te roeren.

Als hapje maakten we gewoon een kilo mosselen, lekker simpel, maar altijd goed.

De mosselen maakten we volgens een recept van Sergio Herman, superlekker!

Voorgerecht
Zwaardvis met kruiden- en kappertjessaus.


Zwaardvis is een lekker stevige vis die meer naar vlees neigt. Daarbij serveerden we een slaatje met rucola, lente-ui en kerstomaten en een stukje brood.

Hoofdgerecht
Lamskroon met portosaus, kroketjes, prinsessen met spek en champignonmengeling

Dessert
Geen dessert


Maar gewoon een kop thee met een Manon-praline van Leonidas.  We kozen om geen dessert te maken, omdat we al zoveel gegeten hadden de dag voordien en we wisten dat er toen dessert ging zijn.

Wat stond er bij jou op het menu met kerstavond en kerstdag? 

Kirsten X

2 thoughts on “Eetdagboek #9 Kerstavond en kerstdag

  1. Pingback: ByPictures #21 Rare slaapplaats, kinderboerderij & Kerst | My Mummy Tale

Geef een reactie

