Die “nee” komt 6 maanden te vroeg

Wat is de regel? Ik ben twee en ik zeg nee.. Toch? Of ben ik verkeerd?  Nu ik Lenne de laatste weken bezig gezien heb, ben ik er niet meer zo zeker van dat die regel bij een peuter van 2 hoort. Er is niemand die mij ingelicht heeft dat die “nee” ook vroeger kwam, op anderhalf bijvoorbeeld.

lennezegtnee

Als er één gebaar was dat Lenne heel vroeg kon, dan was het nee schudden met haar hoofd. Nu moet ik wel even goed mijn hersenen pijnigen om te achterhalen wanneer het begon, want dat heb ik niet opgeschreven, maar ik denk zo rond de 6 à 7 maanden. Ik moet zeggen dat ik het niet goed meer weet, maar vroeg was het alleszins. Lenne wist, ook al kon ze niet praten, heel erg goed wat het schudden met het hoofd betekent en maakte ons zo bepaalde dingen duidelijk, zoals het niet meer willen eten.

Toen ze de “nee” uiteindelijk kon zeggen, werd het schudden soms vervangen ofwel versterkt met het woord. In het begin was ze niet altijd consequent. Soms zei ze “nee” terwijl ze eigenlijk “ja” bedoelde, maar die fase zijn we ook al lang weer voorbij.

Momenteel krijgen we op vrijwel elke vraag die we aan Lenne stellen een “nee” te horen. Ga je flink zijn? Nee. Gaan we je jas aandoen? Nee. Kom je bij mama voor een nieuwe pamper? Nee. Gaan we je wassen? Nee. Ga je in bad? Nee. & ga zo maar door. De enige vragen waarop ze “ja” zegt, zijn vragen met betrekking tot eten en spelen.

Dat Lenne een sterke wil en eigen mening heeft, is duidelijk. En eigenlijk vind ik dat een goede zaak. Maar dat die “nee-fase” zo vroeg al zou beginnen, daar had ik niet bij stilgestaan. Ik vraag me echt af hoe dit gaat evolueren. Gaat ze die fase gewoon nu al inzetten of is het nog maar een voorproevertje van wat nog komen gaat?

Nu proberen we zo consequent mogelijk te zijn en haar te laten voelen dat wij de baas zijn en dat ze soms, als het op minder belangrijke zaken aankomt, toch haar zin eens krijgt. Als ze bijvoorbeeld na haar middagdut geen broek aan wil en ze liever in haar blote billen rondloopt in huis, dan mag ze dat. Maar niet gewassen worden is uiteraard geen optie, haha!

Wanneer begon jouw peuter “nee” te zeggen? 

Kirsten X

6 thoughts on “Die “nee” komt 6 maanden te vroeg

  1. O jee dat lijkt me echt een van de ergste fases! Zeker als je op tijd moet vertrekken naar het werk en dochterlief constant “nee” blijft volhouden. Hier maakt Finn ook al goed duidelijk wanneer hij iets niet wil door het weg te duwen met zijn handjes en soms lijkt het alsof hij “nee” zegt haha :p.
    Hopelijk is de fase gewoon vroeger begonnen en ben je er sneller klaar mee!

    Like

  2. Ooh…zo herkenbaar! Op den duur was het zoeken naar andere formuleringen, ik vroeg niets meer, ik zei ‘Nu doen we onze jas aan’. ’t Hielp een beetje, maar de nee zat er toch stevig in hoor. Die peuterpuberteit kan stevig zijn, en best lang duren, want hier was er geen grote verbetering wanneer de twee voorbij was, ook op drie jaar werd er stevig gepuberd. Zo rond de vier is er echt beterschap gekomen, al zijn er natuurlijk nog van die momentjes…😉. Veel sterkte!

    Like

Geef een reactie

