De luxe van geen crèche of onthaalmoeder

Zoals je misschien al gelezen hebt in het artikel over de opvang van Lenne, hoeft Lenne niet naar de crèche. Ze gaat 2 dagen per week naar de ouders van mijn man en 2 dagen per week naar mijn ouders. Op vrijdag ben ik in ouderschapsverlof en is ze dus een volledige dag bij mij (jeuj!). Dat Lenne niet naar de crèche/onthaalmoeder hoeft, is in mijn ogen echt pure luxe.

Ik zou er totaal niets op tegen hebben moest Lenne naar de crèche of onthaalmoeder gaan hoor, want ik ben er van overtuigd dat het echt wel een meerwaarde kan betekenen. Maar bij ons hoeft het niet en dat is wel degelijk pure luxe op allerlei vlakken.

Het heeft geen zin om het onder stoelen of banken te steken, maar geen crèche is op financieel vlak een dikke meevaller. Ik denk dat een dag naar de crèche zo tussen de 20 en 25 euro kost, niet weinig dus. Wij sparen dit geld dus allemaal uit doordat Lenne bij de grootouders kan gaan. Hiermee kunnen we allerlei andere leuke spulletjes kopen, zowel voor Lenne als onszelf of gewoon wat meer sparen voor haar of voor onszelf.

Daarnaast kunnen we Lenne nu gewoon uit bed halen en in pyjama naar de grootouders voeren. We moeten haar dus geen fles geven, niet omkleden, niet wassen ’s ochtends en dat bespaart tijd, veel tijd. Zeker toen we vroeger allebei naar Brussel moesten, was het echt een gemak dat we dat niet moesten doen en dat we vroeg naar ons werk konden vertrekken om ’s avonds op een redelijk uur weer thuis te zijn.

In de crèche stap je in een bepaald systeem, dat daarom totaal niet slecht is hoor, maar je kan er minder je eigen insteek aan geven. Als je aan je (schoon)ouders vraagt om iets op een bepaalde manier te doen, is de kans een stuk groter dat ze dit kunnen toepassen omdat ze maar één kindje hebben om voor te zorgen. In een crèche / Bij de onthaalmoeder is het zo dat het voor alle kinderen gelijk is en kan niet elke ouder met allerlei verzoeken afkomen want dat is totaal niet werkbaar.

Lenne is nog maar één keer ziek geweest en dat heeft, denk ik, veel te maken met het feit dat Lenne niet naar de crèche of naar een onthaalmoeder gaat. Ze komt dus niet veel in contact met andere kindjes en hun bacteriën. Natuurlijk is de kans groot dat ze wat vaker ziek is eens ze naar school gaat, maar misschien heeft ze daartegen al voldoende weerstand opgebouwd zodat ze aan veel ziektekiemen kan ontsnappen.

Ik ben mijn (schoon)ouders dan ook ontzettend dankbaar dat ze dit willen doen voor hun kleinkind en ik merk dat ze het met heel veel plezier doen. Ze kijken altijd erg uit naar haar komst en Lenne is altijd blij als we vernoemen dat ze bij oma & opa of moeke & vake gaat.

Heb jij ook de luxe om je kindje niet naar de crèche of onthaalouder te moeten brengen? & ervaar je dit ook zoals ons al een echte luxe?

Kirsten X

2 thoughts on “De luxe van geen crèche of onthaalmoeder

Geef een reactie

