Een tweede kindje?

Nu Lenne bijna anderhalf is, krijgen we regelmatig de vraag of we nog niet aan een tweede beginnen… Ik snap het wel dat die vraag gesteld wordt en zelf zijn we er ook wel mee bezig, maar we zijn ik ben er gewoon nog niet aan uit of we nu wel of niet graag een tweede kindje willen.

baby1_4mnd-e1408641290558-486x269

Bron

Papa B. heeft altijd gezegd dat hij minimum 2 kindjes wou en ik heb altijd gezegd maximum 2. Nu zou je denken: dan ga je toch gewoon voor een tweede? Wel nee, want die maximum 2 bij mij kan evengoed één kindje inhouden. Zelf ben ik enig kind en vind dat wel goed zo. Een broer en/of zus heb ik niet gemist. Mijn man is thuis met 3 kinderen en in onze omgeving hebben ook heel veel gezinnen 2 kinderen en hij vindt dat perfect als hij het zo ziet om er 2 te hebben.

Nu zijn er uiteraard wel een aantal redenen waarom ik twijfel… Wel of niet een tweede?

Het huis waarin we wonen is krap om 2 kinderen in groot te brengen. We hebben op de eerste verdieping namelijk maar 2 slaapkamers. Wat we dan wel zouden kunnen doen is zelf op zolder gaan slapen, maar echt praktisch is dat niet. Op zoek gaan naar een nieuwe woning is dus op praktisch vlak wel een beetje een must is mijn ogen.

Ik weet gewoon niet of ik het kan, de organisatie van 2 kinderen. Eigenlijk ben ik er een beetje bang voor. Want het zal gewoon erg druk worden en laat dat nu net iets zijn waar ik minder goed mee om kan gaan, de drukte. Ook vraag ik me af of er nog tijd over zal blijven voor mezelf. Egoïstisch, I know, maar ik vind het belangrijk om ook nog te kunnen doen wat ik graag doe en later niet heel de week door taxichauffeur moet spelen om mijn kinderen van de ene naar de andere hobby te voeren. Stel nu dat ze allebei aan competitiesport doen en minimum 2 keer per week trainen en in het weekend match hebben… Dat is heel wat taxi spelen denk ik dan! Maar misschien rol je daar wel gewoon in? Waarschijnlijk is het zelfs zo dat je dat op die moment met veel liefde en plezier doet omdat je je kinderen gewoon doodgraag ziet en leer ik met die gezellige drukte gewoon omgaan.
Als ik dan denk aan de gezinnen met 2 kinderen, dan denk ik wel dat het als kind leuk moet zijn om een broer of zus te hebben. Je hebt altijd een speelkameraadje thuis en dat is wel fijn denk ik. Om die reden zou ik dan ook liever niet te veel tijd tussen de kinderen hebben, zodat ze echt wel samen kunnen spelen.

Voor later doe ik het niet. Dat Lenne, als ze enig kind blijf, er alleen voorstaat als wij meer hulp nodig hebben, dat is bijzaak vind ik. Dat mag geen reden zijn om voor 2 kinderen te gaan. Ik zeg trouwens nu altijd dat ik liever zou hebben dat mijn kind zo min mogelijk last van mij heeft als ik oud en versleten ben. Ik wil mijn kind daarmee niet belasten.

Zelf heb ik er geen moeite mee dat ik enig kind ben. Ik heb het niet hebben van een broer of zus nooit als een gemis beschouwd, dus ik denk dat dat mij ook echt wel tegenhoudt om Lenne dit wel te schenken. Maar als ik Lenne dan op sommige momenten zie spelen met andere kindjes, dan denk ik: jij zou echt een ideaal kind zijn om een broer of zus te hebben. Ook al is ze het niet echt gewend om samen te spelen met andere kindjes doordat ze niet naar de crèche gaat, toch doet ze dat ontzettend goed.

Lenne is een heel gezond kind en mocht het tweede kindje niet zo gezond zijn, zou dat een last zijn voor ons gezin denk ik. Ik wil het lot niet tarten op dat vlak, daarom twijfel ik dus ook.

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien raar, maar het liefst zou ik ongepland zwanger zijn. Dat het zeg maar een ongelukje is, zodat ik de beslissing van wel of niet, niet moet nemen. Dat zou het voor mezelf een stuk makkelijker maken, want nu blijf ik maar twijfelen…

Twijfel jij of heb jij getwijfeld of je een tweede kindje wou?

Kirsten X

Geef een reactie

