Inbakeren – Afbouwen

Zoals je wellicht weet was inbakeren voor ons dé oplossing als het aankwam op Lenne rustig te laten slapen. Lenne had die geborgenheid van het inbakeren echt nodig en zonder het inbakeren maakte ze zichzelf steeds wakker omdat ze met haar armen bewoog. Nu mag je maar tot op een bepaald moment je kindje inbakeren en mogen ze nadien niet meer ingebakerd worden.

Omdat het mij echt niet logisch leek om van ingebakerd naar niets te gaan, was afbouwen een goed plan. Aan de vroedvrouw van de 10de maand die bij ons langskwam, had ik gevraagd hoe we dat moesten aanpakken en kreeg ik heel wat goede tips.

Inbaker mag je doen totdat je kindje begint om te rollen. Wanneer wij zagen dat Lenne voor het eerst omrolde in haar park, zijn we met het afbouwen begonnen. Ze had gezegd dat je maximum tot op 6 maanden kon inbakeren, maar wij begonnen rond de 4 maanden met afbouwen.

De eerste stap in het afbouwen bij ons was inbakeren met één arm. We lieten dan gewoon één arm los en bakerden één arm in. Je moet er dan wel extra op letten dat je alles goed strak aantrekt zodat de doek niet loskomt, maar we hebben het eigenlijk nooit voorgehad dat deze losgekomen is. Dit deden we zowel wanneer Lenne in de namiddag sliep als ’s nachts. Als ik het mij goed herinner hebben we dit zo’n 2 à 3 weken gedaan.

De volgende stap was de slaapzak. Niet meer ingebakerd dus. Eerst lieten we Lenne enkel in de namiddag in een slaapzak slapen, zodat ze aan het nieuwe aspect kon wennen tijdens een korter dutje dan ’s nachts. Dit hebben we denk ik maar een week gedaan en nadien hebben we de stap gewaagd naar niet meer ingebakerd en Lenne gewoon telkens lekker in de slaapzak gelegd om te slapen. Wel staken we toen haar dekbedje lekker strak vast, zodat ze toch ook wat het gevoel had dat ze nog lekker geborgen lag.

De overgang tussen ingebakerd en niet meer ingebakerd is bij ons echt supergoed verlopen. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat het niet van een leien dakje zou gaan, maar niets was minder waar. Het ging van in het begin eigenlijk goed en Lenne heeft er niets van gemerkt denk ik dat we het afgebouwd hebben en slaapt nu nog steeds in een slaapzak en dat vindt ze heerlijk.

Een andere tip van de vroedvrouw was trouwens om de tetradoeken waarmee je je kindje ingebakerd hebt als knuffeldoek te gebruiken en dat ze dat gewoon dus gaan beschouwen als hun knuffelvriendje. Dit hebben wij niet gedaan omdat we andere knuffeldoekjes hadden die we altijd bij Lenne legden. Zij vond dit een groot voordeel omdat de tetradoeken gewoon elke dag in de was gingen en haar kindjes dan een nieuwe tetradoek namen als knuffel. Lekker proper dus!

Dit was hoe wij het aangepakt hebben om het inbakeren af te bouwen en ik ben er zeker van dat ik bij een tweede kindje het opnieuw zo zou doen moest het nodig zijn dat we hem/haar inbakeren.

Heb jij het inbakeren van je kindje afgebouwd en hoe heb je het aangepakt?

Kirsten X

 

 

One thought on “Inbakeren – Afbouwen

  1. Wij hebben nooit ingebakerd, maar dat is best gladjes verlopen dat afbouwen. Fijn! Kan me voorstellen dat het een beetje eng wordt als ze naar de buik draaien en ze kunnen zich dan niet afzetten met de handjes.

    Like

Geef een reactie

