Review| Boek – Kijk eens. Hoe ik slaap!

Omdat één van Lenne’s favoriete bezigheden boekjes lezen is, bracht de Sint bij ons 3 nieuwe leesboekjes. Eentje van de 3 is Kijk eens. Hoe ik slaap! van Liesbet Slegers. Ik koos de boekjes zelf uit bij Standaard Boekhandel & het leek mij leuk om per boekje te vertellen wat ik van het boek vind en waarom ik het voor Lenne uitkoos.

p1070606

In de “Kijk eens”- serie zijn er trouwens nog andere thema’s beschikbaar. Een groot assortiment kan ik het niet noemen, maar ik ben er zeker van dat er voor iedereen wat wils is! De boeken die er momenteel zijn, zijn de volgende:

  • Vroem!
  • Waar ik woon!
  • Wat ik eet!
  • Zoem!
  • Hoi!
  • In de speeltuin!

Onderwerp

Kijk eens. Hoe ik slaap! heeft als onderwerp uiteraard slapen. Het gaat in dit boek over het slaapgedrag van bepaalde dieren. Hoe slapen ze? Waar slapen ze? Op het einde van het boek gaat het over de knuffelbeer van een kindje en het kind zelf dat slaapt in bed. Terugkoppeling naar de eigen leefwereld dus en het contrast met de dieren wordt geschetst.

p1070609

Het slaapthema vind ik belangrijk om in een boek aan bod te laten komen. Het is toch ook iets wat je van je kind verwacht, namelijk dat het goed slaapt. Volgens de achterzijde is het een boek met de wereld rondom het kind als thema, maar dat vind ik persoonlijk wat ver gezocht. De trefwoorden die erop staan zijn: kijken, bewegen, slapen, dieren.

p1070610

Lenne vindt dieren enorm leuk, vandaar dat ik dan ook vrij direct wist dat dit boek één van de boeken ging worden die meegingen naar huis. Diertjes aanwijzen en steeds nieuwe dieren leren, daar is ze erg in geïnteresseerd.

Verhaal

Het verhaal is repetitief opgebouwd. De structuur van het verhaal is op alle bladzijden hetzelfde: eerst een korte inleiding van het dier op die bladzijde en dan de vraag of het dier er alleen is. Uiteraard is het antwoord altijd “nee” en wordt er dan gezegd wie er nog is en hoe die dan slaapt.

p1070607

Er wordt gebruik gemaakt van eenvoudige woordenschat, wat voor Lenne’s leeftijd echt van belang is. Het heeft, zei een bevriende logopediste me, weinig zin om nu al heel ingewikkelde termen aan te bieden. Beginnen met de basis is een goede stap!

Vormgeving

Over de vormgeving van dit boek ben ik zeker te spreken! De tekeningen zijn herkenbaar en heel erg mooi. Heldere, felle kleuren: I like! Ik denk dat de tekeningen in dit boek geschilderd zijn en dat maakt ze toch nog wat specialer.

Het boek is een uitschuifboek. Je moet dus telkens na het antwoord “nee” het boekje uitschuiven en daarbij het antwoord lezen. Er komt dan dus nog een gedeelte van de tekening tevoorschijn. Het uitschuiven is ook eens op een andere manier dan de traditionele flappen die moeten uitgeklapt worden en dat vond ik er ook erg leuk aan. Nog een reden dus waarom ik dit boek uitkoos.

p1070608

Leeftijd en prijs

p1070612

Met bovenstaande handige indicator kan je snel zien voor welke leeftijd dit boek geschikt is (en om welk thema zeer algemeen thema het boek draait). Volgens de indicator is dit boek geschikt vanaf 18 maanden, perfect dus voor Lenne aangezien ze in december anderhalf wordt. Ik betaalde €12,95 voor het boek.

Wat spreekt er jou aan dit boek aan?

Kirsten X

2 thoughts on “Review| Boek – Kijk eens. Hoe ik slaap!

  1. Pingback: Sintcadeaus #2 | My Mummy Tale

Geef een reactie

