Weight Watchers: Moeilijkheden die ik ondervind

Een iets ander artikel deze week, eentje dat kadert in mijn afvalplan, maar dan wat meer over de moeilijkheden die ik tegenkom met het programma van Weight Watchers. Want het is niet gewoon maar even wat punten tellen als je het aan mij vraagt, er komt toch nog wat meer bij kijken & het is niet altijd makkelijk vind ik zelf.

wwfeelgood

Zoals je in mijn startartikel al kon lezen, werk ik met een CombiPass. Daardoor mag ik zowel de cursussen bijwonen, mij daar laten wegen én heb ik toegang tot het online programma: de website met de recepten en de app. Dat is het in het kort. Weight Watchers biedt met de CombiPass echt heel wat ondersteuning.

Iedereen die het programma van Weight Watchers volgt, zal voor zichzelf denk ik wel een aantal moeilijkheden kunnen bedenken, maar ik ga het nu hebben over de mijne. Wat zijn de dingen waar ik tegenaan loop? Waar heb ik het moeilijk mee? Wat lukt me niet?

Ten eerste vind ik het allemaal goed te doen als ik thuis ben. Ik kan alles afwegen, kan alles uitrekenen, delen door het aantal porties of gewoon een portie maken voor mezelf. Maar dan begint het. Wat als ik van huis ben? Hoe moet ik in hemelsnaam uitrekenen wat het eten op restaurant of ergens anders dan thuis aan SmartPoints bedraagt? Dat vind ik echt lastig en bijna ondoenbaar. Ik maak altijd een inschatting en meestal hou ik gewoon mijn weekreserve over voor de dag waarop we ergens anders eten om het dan ineens hieraan te gaan spenderen. Geen idee hoe ik het anders moet doen.

img_3629

img_3815

Alles plannen vind ik ook moeilijk. Ik ben gelukkig van mezelf iemand die op voorhand nadenkt over het weekmenu van de komende week en daarvoor inkopen gaat doen. Maar ik kan niet alles voorzien. Als ik bijvoorbeeld ingepland heb om als avondeten een “duur” (op puntenvlak dan) voedingsmiddel te eten en een collega komt langs met een doos pralines, moet ik de praline weigeren. Had er die avond een “goedkoop” voedingsmiddel op het menu gestaan, had ik mij dit wel kunnen permitteren.

Voorgaande sluit in mijn ogen aan bij het sociaal aspect van eten, want het weigeren is iets waar ik het moeilijk mee heb. Niet alleen omdat ik op dat moment ook zin heb om het op te eten, maar ook omdat ik het asociaal vind. Als je bijvoorbeeld bij iemand gaat eten en je gaat bij de aperitief telkens de hapjes weigeren, hoe komt dat dan over? Eigenlijk zou ik op dat moment misschien de reden moeten geven van het weigeren, want als ik gewoon houd bij “nee, dank u” voel ik me na 3 keer echt niet beter omdat ik flink geweest ben en het hapje niet opgegeten heb.

De kast waar chocolade en chips te vinden zijn, is iets wat het mij nog moeilijker maakt. Er zijn dagen waarop ik die kast zonder enige moeite voorbij kan gaan en er zelfs niet aan denk, maar er zijn ook dagen waarop ik in de kast duik en … Het vervolg ken je waarschijnlijk wel… Gelukkig ligt er ook vaak wel WW-snoepgoed in de kast…

img_3463

Er is in mijn ogen ook geen druk om de app in te vullen. Tijdens de cursus wordt er niet gekeken of je je weekplanner of de app ingevuld hebt en dat maakt het makkelijker om eens een dag over te slaan omdat je toch je punten overschreden hebt. Dat mis ik wel aan de cursus, wat meer druk en wat meer het bekijken van je weekplanner en wat er gegeten wordt.

Zo, ik denk dat bovenstaande zaken het voor mij moeilijk maken om Weight Watchers tot in de puntjes te volgen.

Wat vind jij moeilijk wanneer je probeert af te vallen? Als je al WW gedaan hebt, herken je dit dan?

Kirsten X

 

One thought on “Weight Watchers: Moeilijkheden die ik ondervind

Geef een reactie

