Het huishouden & een kind

Wat ik niet zo evident vind aan een gezin is de combinatie met het huishouden. Had ik het op voorhand voorspelt dat het moeilijk zou zijn? Eigenlijk niet. Maar nu ik het probeer te combineren, merk ik dat het toch best wel moeilijk is.

29490728276_6666284f56_o

Bron

Mijn prioriteit ligt op de eerste plaats bij mijn gezin, bij mijn dochter. Op vrijdag ben ik in ouderschapsverlof en eigenlijk was het plan om dan gewoon heel het huishouden te doen. Toen Lenne nog kleiner was, veel sliep en vaak gewoon in haar park lag, lukte dit goed. Nu ze wat ouder is en veel meer wil doen, merk ik dat ik het moeilijk vind om heel de dag (of een groot deel van de dag) met het huishouden bezig te zijn. Ik wil er gewoon voor haar zijn, met haar bezig zijn en met haar spelen. Ik doe wel nog wat in het huishouden op vrijdag, maar dit is een stuk minder geworden.

Het huishouden blijft dan op vrijdag wat meer liggen, maar daarmee verschuif ik het probleem alleen maar, want in het weekend ben ik ook het liefst enkel met mijn gezin bezig en heb ik geen zin om een hele dag van het weekend bezig te zijn in huis.

Ik werk 4 dagen per week en pendel daarvoor naar Brussel. Dat betekent dat ik meestal opsta om 6u en naar het werk vertrek om 6u40. Ik ben ten vroegste terug thuis om 17u, maar soms is het ook 18u. Ik moet je niet vertellen dat er dan niet veel tijd meer overblijft om met Lenne bezig te zijn, als je weet dat ik nog elke avond avondeten klaarmaak als ik thuiskom. Na het avondeten wil ik gewoon nog even met Lenne bezig zijn en van haar genieten. Meestal gaat ze tussen 20u en 20u30 naar bed en dan vind ik het ok om nog wat te strijken of was op te plooien, maar begin ik dan nog stof af te doen, te stofzuigen en te dweilen? Nee. & zeker tijdens de wintermaanden niet. Het is gewoon veel te snel donker om daar nog aan te beginnen dan. En eerlijk, ik heb er ook geen zin meer in dan.

Nu moet je uiteraard niet denken dat er hier bij ons niet gekuist wordt, maar het lukt mij gewoon momenteel niet om elke week het volledige huis onder handen te nemen. Soms kan ik daar mee leven, maar op andere momenten heb ik het er best moeilijk mee dat het hier niet piekfijn in orde is allemaal. Ik besteed echt wel veel tijd aan Lenne en eigenlijk vind ik dat momenteel ook het belangrijkste. Leuke momenten wil ik gewoon niet missen omdat ik weer maar eens aan het kuisen ben. Ik hou het netjes, maar het is niet altijd spik en span. De ramen kuisen is bijvoorbeeld iets dat er zelden van komt omdat daar mijn prioriteit niet ligt op vlak van het huishouden. Ik vind het dan veel belangrijker dat de vloer schoon is, om maar een voorbeeld te geven. Ik ben niet het type dat elke dag stofzuigt, dat kan ik gewoon echt niet opbrengen want die quality time is voor mij gewoon veel meer van belang.

Hoe organiseer jij het huishouden in combinatie met je gezin?

Kirsten X

5 thoughts on “Het huishouden & een kind

  1. Ach denk maar zo dat je liever hebt dat je dochter later zegt dat het bij haar thuis altijd zo gezellig was, dan dat ze zegt dat het bij haar thuis altijd zo netjes was. Dat schone huis komt wel weer als ze op kamers gaat, en geloof me, die tijd komt helaas snel genoeg.

    Like

Geef een reactie

