Een uur verschil

Afgelopen weekend moesten we de klok een uurtje terugdraaien, 3 uur werd 2 uur zaterdagnacht. Vaak heeft dit een impact op kleine kinderen en daar wil ik het vandaag over hebben. Hoe is het hier gegaan? Welke impact heeft het uur verschil op Lenne gehad?


Bron 

Zoals je in ByPictures #13 kon zien, ging ik zaterdagavond even naar een vriendinnetje toe. Daar vertrok ik vrij laat, zo rond 21u15, en Lenne had nog niet geslapen, want die was gewoon nog heel wakker. Aangezien we die nacht toch de klok zouden terugdraaien, leek het mij ook niet zo erg om Lenne wat langer wakker te houden. Zo zou ze toch slapen tot haar normale uur…

Dacht ik…

Helaas. Om 7u was Lenne al wakker zondag. 7u in plaats van 8u. Dat wou op dat moment zeggen dat de voormiddag ineens een heel stuk langer duurde en Lenne ineens een uur langer zou moeten wakker blijven om in de namiddag (na het middageten) te gaan slapen. Omdat ik rond 11u echt wel merkte dat ze ontzettend moe aan het worden was, besloot ik wat vroeger samen te lunchen en legde ik haar rond 12u op bed. Zoveel verschil met de andere dagen was het dus uiteindelijk niet en ik dacht dat ze daarmee haar ritme wel terug zou gevonden hebben.

Niet dus…

Afgelopen maandag gingen we een dag naar zee. Lenne sliep in de voormiddag in de auto en was echt doodop als we ’s avonds naar huis vertrokken. Ze had namelijk overdag niet meer geslapen in haar buggy en wou echt onmiddellijk slapen als we vertrokken (rond 17u30). Ze wou wel slapen, maar het lukte haar aanvankelijk niet om in slaap te komen. Ze weende (iets wat ze anders nooit doet in de auto) en was echt wat over haar toeren. Slaapgebrek overdag is de oorzaak denk ik… Na een tiental minuten is ze in slaap gevallen. Ik heb haar echt zachtjes moeten toespreken, heb haar handjes vastgehouden, haar zachtjes over haar benen en voetjes gewreven tot ze rustig was. Ze heeft geslapen in de auto en was weer goed gezind als we thuiskwamen.

& toen was er dinsdag. Dinsdagochtend werd Lenne sneller wakker dan vroeger (voordat we de klok teruggedraaid hadden). Ze was heel goed gezind, dus ik dacht dat er niets aan de hand was. Om half 10 was ik haar aan het wassen omdat ze met papa B. meeging een aantal boodschappen doen. Ze vroeg, tijdens het wassen, zelf om ik bed te gaan, om te gaan slapen. Ze was gewoon doodmoe. Ik vroeg of ze meeging met papa of in bed ging en het antwoord was altijd: slapen, bed. Niet wat ik van haar gewend ben, want als we een activiteit gaan doen is ze er altijd als de kippen bij om mee te gaan. Ik legde ze dus in bed. Ik dacht dat ze een half uurtje zou slapen en dan terug wakker zou zijn, maar nee. Ze sliep tot ’s middags. Bijgevolg: geen middagdutje meer.

Woensdag herhaalde dit scenario zich. In de namiddag gingen we nog even de stad in en we merkten gewoon dat het haar niet ging. Dat ze niet in haar normale doen was en eigenlijk te moe was, hoewel ze bijna 2u en een half geslapen had in de voormiddag.

Gisteren werkte ik van thuis en ging Lenne bij haar oma en opa. Ze werd wel om half 2 teruggebracht naar huis omdat ze weg moesten en aangezien ze in de voormiddag niet geslapen had, kon ze net zo goed thuis ik bed.. Ze sliep echt ontzettend lang, namelijk tot iets over half 5. Ze was wel direct terug aan het wenen en was echt zeurderig. Even later deed ze kaka en blijkbaar was die erg plat (papa B. deed de pamper). Daardoor gaan we er van uit dat ze zich misschien niet helemaal lekker voelt ook..

Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat het uur verschil samen met haar iets minder goed voelen (want echt ziek is ze niet) zoveel impact zou hebben op Lenne en ik hoop dat ze snel haar draai terugvindt en terug helemaal beter is, want je merkt gewoon dat ze er zelf last van heeft. Haar iets langer ophouden heeft blijkbaar geen enkel effect gehad op haar slaappatroon de nacht dat we de klok teruggedraaid hebben. Ik ga nu gewoon weer proberen haar in haar ritme te krijgen. ’s Avonds op haar normaal uur in bed en proberen om haar maar terug in de namiddag in bed te leggen de komende dagen als het lukt en ze niet te moe is.

Heb jij tips betreffende dit thema? Hoe reageerde(n) jouw kind(eren) op het uur verschil?

Kirsten X

2 thoughts on “Een uur verschil

  1. Pff wat een ellende toch dat uurverschil :(. Hier hebben we niet echt veel gemerkt met ons mannetje, hij heeft sowieso nog niet echt 100% een stabiel ritme.
    Hopelijk vindt Lenne snel haar draai want ik kan me voorstellen dat het voor haar ook niet fijn is.

    Like

Geef een reactie

