Review: Marley Spoon foodbox

Ik had echt nog nooit gekookt met zo’n foodbox. Het hele concept sprak mij niet aan. Je moest namelijk koken wat er gebracht werd en geen idee of het lekker zou zijn. We kregen van een ex-collega van mijn man een voucher voor een gratis foodbox van Marley Spoon en ik besloot het een kans te geven.

img_3265

Deze review komt trouwens online na 3 boxen, omdat ik vind dat je na één box te weinig gezien hebt van het concept om een onderbouwde mening te vormen.

Classic of Familie?

Na enig onderzoek, lees: chatten met een medewerker, koos ik voor de Familie Maaltijdbox (eigenlijk geschikt voor 2 volwassenen en 2-3 kinderen). Gek misschien als je denkt dat we met 2 volwassenen en een peutertje van 15 maanden moeten eten, maar de reden waarom ik voor de Familiebox gekozen heb, is omdat ik even navraag had gedaan naar de hoeveelheid vlees/vis in de Classic. Het is namelijk zo dat er voor 2 personen 150g vlees of 200g vis gerekend wordt. Daarmee komen wij niet toe hoor! Zelf eet ik makkelijk een steak van 150g en als ik voor ons 3 vis koop, koop ik zo’n 500g witte vis (zalm of iets dergelijks wel minder). Met 75g, waarvan ik dan nog een deel aan Lenne zou moeten geven, nee… Dat zie ik niet slim komen :)

Na 2 weken Familie, besloot ik het abonnement aan te passen en een week de Classic te proberen, puur omdat we op sommige dagen (bij ovenschotels, pasta) best veel overschot hadden. Op andere dagen (gebakken vis) was het maar net genoeg doordat de portie vlees of vis zo klein was.

Ook met de Classic heb ik ondervonden dat bepaalde maaltijden voldoende zijn voor 2 volwassenen en een kindje van 16 maanden, maar andere ook niet. Zo was het aantal aardappels bij de rundergoulash echt te weinig en heb ik brood gegeten in de plaats & vond ik het aandeel vlees te beperkt in dit gerecht.

Prijs?

Voor een Classic Box betaal je €39,90 euro voor 3 maaltijden, voor een Familiebox is dat €59,40 voor 3 maaltijden.

Meestal worden de maaltijdboxen zo gepromoot door te zeggen dat het goedkoper is dan te kopen in de winkel, maar dat kan ik mij echt, zelfs na het 3 weken uit te proberen, moeilijk voorstellen.

Levering

Ik kon, voor onze postcode, kiezen tussen 2 levermomenten: dinsdagavond of woensdagavond. Zo jammer dat het op maandag niet kan trouwens! De box wordt geleverd tussen 17u30 en 21u30 en de dag voordien krijg je een mail met de verwachte levertijd. De eerste keer lag de levertijd bij ons tussen 17u45 en 18u45 waarop we besloten om te wachten, maar de box arriveerde uiteindelijk maar om 19u10. Erg laat om dan nog aan het eten te moeten beginnen als je dochtertje moet mee-eten (we gaven haar wel al brood zodat ze al iets gegeten had hoor!). We weten nu dat de levertijd wat kan uitlopen (wat ook normaal is als je denkt aan het verkeer en het staat ook in de mail) en gaan in het vervolg zelf nog een maaltijd voorzien voor dinsdagavond. De levering gebeurt trouwens met een koelwagen, zodat de ingrediënten tijdens het transport gekoeld blijven.

Box

Het eten wordt geleverd in een stevige, kartonnen doos. Bij het openmaken van de box, vind je eerst de receptfiches terug en vervolgens de papieren zakken, één zak per maaltijd. Het is dan ook de bedoeling dat je dit gewoon met zak en al in de koelkast plaatst en je er gewoon per dag een zak uithaalt van hetgeen je wil gaan koken.

p1070085

Het ziet er allemaal heel netjes uit trouwens. Het vlees is volledig luchtledig verpakt, kruiden zitten in aparte zakjes, enzovoort. Echt heel clean. Dat moet ook wel, want het gaat om voedsel, maar toch. Ik was wat verbaasd over hoe het er allemaal uitzag. Omdat heel veel producten apart verpakt zitten, is ook het afval niet weinig.

p1070087

De receptfiches zijn heel duidelijk. Er staat telkens op wat er in de box zit en wat je eventueel zelf nog moet voorzien qua kruiden of andere (peper en zout, bloem, 2 bakplaten, …). De receptfiches kan je trouwens op voorhand raadplegen in je online account, handig mocht je nog iets ontbreken. Foto’s verduidelijken de handelingen die uitgevoerd moeten worden, dus mocht je geen kaas gegeten hebben van koken, kan dit handig zijn.

p1070150

Maaltijden en smaken

Op dat vlak ben ik echt wel verrast. De eerste keer dacht ik: bah, dit is niets voor mij. Ik had de dressing apart geproefd en vond ze niet lekker. Het gerecht bevatte zoete aardappel, waar ik ook al geen fan van ben… En toch was het heerlijk! Het zijn vooral de combinaties die het hem doen en die maken dat het gerecht top is.

Toch zat er ook één gerecht tussen dat ik ronduit slecht vond, namelijk de Aziatische kippensoep. Ik was trouwens niet alleen, ook mijn man vond het niks.

Wat we aten in de foodboxen van afgelopen 3 weken:

  • Friskruidige kippenvleugels met zoete aardappel en tahindressing
  • Penne & broccoli-ovenschotel met geitenkaas-walnotenkorstje
  • Aziatische kippensoep met kokosmelk en noedels
  • Kipshoarma met bulgur en komkommersalade
  • Knapperig gebakken baars met broccoli en aardappels
  • Groene linguine met feta, spinazie en broccoli
  • Bacon & savooiekool carbonara met kastanjechampignons
  • Rundergoulash met champignons, paprika en aardappelpuree
  • Mexicaanse rijstschotel met champignons en zwarte bonen

p1070153

Pluspunten

  • Variatie:
    Wat ik eerst en vooral een pluspunt vind aan koken met een foodbox, is de variatie in gerechten. Je kookt op die manier anders: dingen die je normaal niet zou maken (omdat je denkt dat het niet lekker is of omdat het buiten je comfortzone ligt) en je leert verrassende combinaties appreciëren. Wel merk je misschien op dat er in 3 gerechten broccoli zit, maar dat komt omdat wij die gekozen hebben. Ik vind het gewoon leuker om dingen te kiezen die ik zelf niet zou verzinnen, dan pasta bolognese in een box te bestellen.
  • Flexibiliteit:
    Het is niet zo dat wanneer je een box kiest voor 3 maaltijden, je geen keuze hebt. Marley Spoon biedt via je online account de mogelijkheid om de maaltijden aan te passen. Je kan telkens kiezen tussen 7 verschillende gerechten.
    Ook kan je, wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat of wanneer de gerechten van de week erna niet echt in de smaak vallen, kiezen om een box over te slaan. Zo hang je er dus niet weken aan één stuk aan vast. Ook kan je kiezen om de box te beperken naar 2 maaltijden per week of uit te breiden naar 4.
  • Veggie:
    Ook aan de vegetariërs wordt er gedacht, want heel wat gerechten die je kan kiezen zijn vegetarisch. Ik heb net even de keuzemogelijkheden van de volgende 2 weken bekeken en opgemerkt dat telkens 3 gerechten van de 7 vegetarisch zijn.
  • Hygiëne
    Zoals ik daarnet reeds aangaf, is alles heel netjes verpakt. Dikke plus!
  • Inspiratie
    Misschien herken je het wel dat je geen inspiratie hebt voor de komende week van wat je nu weer eens zal koken? Wel, dat probleem is gedeeltelijk opgelost als je een foodbox bestelt.
  • Kook mij eerst
    Op sommige receptfiches staat aangegeven dat dat gerecht eerder moet klaargemaakt worden dan de andere omdat bepaalde ingrediënten zo vers mogelijk verwerkt moeten worden (lees: anders al bedorven zijn als je ze als laatste maakt).

p1070152

Minpunten

  • Prijs:
    Ik weet het niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat het goedkoper is om op deze manier te koken & al helemaal niet als je de Familiebox moet nemen.
  • Porties:
    Wij hebben bij bepaalde maaltijden echt de Familiebox nodig gehad voor ons gezin. Ik vind dus dat de inschatting qua porties wat beter had gekund. Het eerste gerecht dat ik maakte bevatte 8 kippenvleugels. Probeer dat maar eens te verdelen over 2 volwassen en 2-3 kinderen? Lukt volgens mij nooit. Tenzij je gezin bestaat uit allemaal kleine eters.
  • Dag van levering:
    Ik zou zoveel liever hebben dat de box op maandag geleverd kan worden zodat we dinsdag, woensdag en donderdag met de box kunnen koken. Op vrijdag hebben we vaak al eens iets anders te doen, waardoor we niet thuis eten en het dan al verplicht op zaterdag moeten maken.
    Misschien kan het voor jouw postcode wel, de levering op maandag, dat moet je maar even bekijken. Denk dat het gewoonweg afhangt van je regio.
  • Veel dezelfde ingrediënten:
    Ondanks dat de maaltijden heel erg variëren in smaak, komen bepaalde ingrediënten veelvuldig terug. Wat te vaak naar mijn mening. In de Classic zaten in de 3 gerechten champignons verwerkt. Het stoorde niet qua smaak, maar toch.

Ik hoop dat je wat gehad hebt aan mijn review en je je een duidelijk beeld kan vormen van wat koken met Marley Spoon inhoudt en wat je mag verwachten.

Kook jij wel eens met een foodbox? Wat is jouw ervaring hiermee?

Kirsten X

One thought on “Review: Marley Spoon foodbox

Geef een reactie

