Eetschema van een 15maandertje

Eetschema van een 15maandertje

Omdat ik het bij andere mama’s altijd interessant vind om te polsen naar wat hun kindje op een bepaalde leeftijd at en omdat ik ook de blogs omtrent deze thema’s altijd lees, leek het mij wel leuk om vandaag het eetschema van Lenne te delen op de leeftijd van 15 maanden.

Ochtend

Wanneer Lenne wakker wordt, start ze de dag altijd met een flesje “pap” van 250ml. De pap is in wezen groeimelk, meerbepaald die van Olvarit (Nutricia) in de 1+variant. Meestal drinkt Lenne haar fles helemaal leeg, maar soms gebeurt het wel eens dat er nog een 30ml overblijft.

img_32311

Na haar pap ontbijten papa B. en ik zelf ook en geven we Lenne een boterham zonder beleg. Bij de boterham eet ze altijd blokjes kaas in stukjes. Je zou kunnen zeggen: leg die kaas gewoon tussen de boterham, maar dan wil Lenne hem niet. Dus doen we het maar apart. Als ik yoghurt of plattekaas eet, geef ik haar daarvan ook enkele lepeltjes en af en toe proeft ze al eens van ander beleg, maar meestal is het gewoon hoofd schudden en zegt ze: “kaa” (=kaas).

img_32281

Middag

’s Middags eet Lenne warm. In de Babycook van Béaba stoom ik haar aardappels. Als het groenten zijn die eerst moeten gestoomd worden, stoom ik ze samen met de aardappels. Als het groenten zijn die ik gewoon zo kan bakken (zoals courgette of aubergine) bak ik ze, samen met het vlees of de vis, in een pan met wat olijfolie. Sommige groenten moet ik verplicht apart koken (zoals venkel en spinazie). Soms gebeurt het dat ik een half hardgekookt ei onder haar groenten en aardappels doe of eens wat champignons als vleesvervanger.

img_32301

Lenne houdt niet van wortel, pompoen en tomaat als het aankomt op warme groenten. Gek hé, want wortel en pompoen zijn zoet en dat eten de meeste kindjes wel graag. Ze houdt erg veel van witloof, aubergine, courgette en venkel. Dat zijn echt haar favorieten. Vooral witloof en venkel zijn wat bitterder en schijnbaar vindt ze dat lekker. Hopelijk blijft dat zo & krijgt ze geen hunkering naar chocolade zoals haar mama ;)

Namiddag

In de namiddag geven we Lenne altijd vers fruit: meloen, aardbei, bessen, appel, druiven, banaan, … Ze eet graag fruit, dus dat is een meevaller. Het fruit snijden we nu gewoon in stukjes. Fruitpap maak ik echt al een aantal maanden niet meer omdat Lenne er op een gegeven moment gewoon bijna niets meer van at. Dan ben ik overgeschakeld naar stukjes en dat ging gewoon beter.

Een aantal keer per week krijgt ze daarnaast ook nog een yoghurt van Nestlé: de baby Yogo’s. Soms natuur, soms met fruitsmaak, valt te zien wat we in huis hebben. Ook een gewone magere yoghurt van Danone krijgt Lenne af en toe en sinds een paar weken heb ik de magere yoghurt vervangen door volle. Omdat Lenne een aantal dagen ziek is geweest en bijna niet gegeten heeft, dacht ik: aansterken met volle yoghurt :). Nu wissel ik wat af, maar als de baby Yogo’s op zijn, hou ik het gewoon bij volle yoghurt.

img_32341

Avond

Sinds de controle bij Kind&Gezin op 12 maand eet Lenne gewoon mee van tafel ’s avonds. Wij eten bijna altijd warm ’s avonds en Lenne eet gewoon mee warm met ons. De ene dag eet ze veel, de andere weinig, net als wij. Soms eet ze bijna enkel vlees, maar er zijn ook dagen dat ze totaal geen vlees wil eten en enkel groenten en bijvoorbeeld rijst eet, of op andere dagen eet ze het allemaal. Rauwe groenten of niet, het maakt haar allemaal niet uit. De meeste dingen lust ze ook wel en als ze “nee” zegt is het vaak omdat het iets nieuw is en ze gewoon niet wil proeven op die moment. Eenmaal ze geproefd heeft, wil ze er vaak nog meer van eten. Waar ze echt verzot op is, zijn aardappels en dan echt op al zijn bereidingswijzen (gekookt, gebakken, in de Actifry klaargemaakt, frietjes). Kroketten of puree heeft ze nog niet gegeten, maar nu de herfst er aankomt, zal dit niet lang meer duren vooraleer dit bij ons op het menu staat.

Soms gebeurt het wel eens dat ik ’s avonds in de zetel nog een rijst- of maïswafel eet en dan krijgt Lenne ook een stuk (of een hele).

img_32321

Voor bed

Net voor Lenne in bed gaat, drinkt ze nog een fles groeimelk, opnieuw van 250ml. Ook deze is vaak volledig leeg, maar net zoals ’s ochtends kan het zijn dat er nog een klein restje overblijft of heel af en toe zelfs eens een halve fles.

Drinken

Naast haar pap, krijgt Lenne gedurende de dag verschillende keren haar beker water aangeboden en vraagt ze er nu ook zelf naar. Soms drinkt ze ook even wat bruisend water mee met mij, maar in het algemeen drinkt ze enkel plat water. Van frisdrank of vruchtensap heeft Lenne nog nooit geproefd en voorlopig wil ik dat ook zo houden.

img_32331

Zo, dit was Lenne haar eetschema op dit moment.

Wat eet/at jouw kind op 15 maand? Komt dit wat overeen met wat Lenne nu eet?

Kirsten X

3 thoughts on “Eetschema van een 15maandertje

  1. Leuk om te lezen! Zo zag het schema bij mijn eerste er ook ongeveer uit. Bij de tweede echt heel anders want grote broer kreeg al snoepjes en dat soort dingen dus bij de jongste nu ben ik dat toch wat sneller ook gaan geven als dat ik deed bij de oudste!

    Like

Geef een reactie

