Verslag van een gebroken nacht

Ik ben luxe gewend als het aankomt op slaap ’s nachts. Lenne is een goede slaper en slaapt normaal mooi het klokje rond (als ze niet gewekt moet worden omdat papa B. en ikzelf naar het werk moeten). Vorige week was het net wat anders… Mijn verslag van een gebroken nacht:

3u is het als ik een stem hoor. Een stem die “nee” zegt. Zeggen.. Eigenlijk is het eerder zeuren. Néééééeeeeh… & ook ik denk: nee. Vorige nacht heb ik ook die stem gehoord, ben ik ook uit bed moeten komen en nu heb ik er echt geen zin in.

Ook al heb ik geen zin, toch is mijn moederhart anders en sta ik al snel op om te gaan kijken wat er aan de hand is. Lenne ligt nog op haar buik, haar tut zit in haar mond en ze is nog altijd op zeurderige toon “nee” aan het zeggen. Ik wrijf even op haar rugje en spreek wat troostende woorden. Daardoor wordt ze eigenlijk wakkerder dan ze was en gaat ze rechtop in bed zitten (slechte move van mezelf!). Ik til haar uit bed en vraag wat er aan de hand is.. Ze lijkt niet echt van streek, maar is wel blij dat ik haar even in mijn armen hou, want ze slaat snel haar armpjes rond mijn nek.

In het donker blijf ik haar nog even vasthouden en vraag haar of ze terug in bed gaat, terug gaat slapen, terug bij pinguïn gaat liggen. Het antwoord is duidelijk: ja. Ok, super, dit had ik niet verwacht. Na nog even afscheid genomen te hebben (kusje en slaapwel) leg ik Lenne terug in bed. Geen gehuil bij het neerleggen. Oef! Ik kruip met een gerust gevoel terug in bed, want niet huilen als ik haar in bed leg, is normaal een goed teken.

Het is stil. Tot een goede 5 minuten erna. Dan begint het nee-geroep opnieuw. Eerst stil, zoals daarvoor, dan alsmaar luider. Aangezien ik normaal de gewoonte heb maar één keer Lenne uit bed te tillen ’s nachts en haar dan even laat wenen, sta ik niet direct op. Ik wacht, naar mijn mening, heel lang. Om 4u schrikt papa B. wakker van het geroep/gehuil van Lenne. Tot dat moment had hij niets gehoord en was hij zich er niet van bewust geweest dat zij (en ook ik) al een uur wakker was (waren).

Omdat Lenne nu toch wel erg lang huilt en roept, bespreek ik met papa B. even wat ik ga doen. We besluiten dat ik haar toch nog maar even uit bed haal. Lenne is opgelucht als ik haar uit bed til. Ze lijkt klaarwakker. Ik neem ze even mee naar onze slaapkamer. Daar speelt ze in bed en als ik ze zo bezig zie, heb ik niet de indruk dat ze nog gaat slapen die nacht.

Toch leg ik haar rond 5u opnieuw in bed, in de hoop dat ze voldoende uitgeput is en nu als een blok in slaap valt. Jammer, maar helaas. Het geroep begint opnieuw. Voor mezelf heb ik nu wel uitgemaakt dat ik haar niet meer uit bed haal, dat ze nu maar moet proberen in slaap te vallen. 

Om 5u10 besef ik dat ik met dit lawaai nooit zelf in slaap ga geraken. Ik besluit de kamerdeur van Lenne al dicht te doen zodat ik dat niet meer moet doen als ik moet opstaan & de kans dan kleiner is dat ze wakker wordt. Zowel Lenne als ik vallen na een paar minuten in slaap, gelukkig. Ze heeft misschien nog een kwartiertje gehuild en is dan in slaap gevallen. Papa B. was al lang terug “vertrokken” (naar dromenland weliswaar).

Als om 5u50 mijn wekker gaat, besef ik dat het een moeilijke dag zal worden. Uitgeslapen ben ik totaal niet. Snel ga ik even bij Lenne piepen, maar die hoort niet eens dat ik de deur van haar kamer opendoe. Diep in slaap. Gelukkig voor haar mag ze ook nog tot half 8 blijven liggen. Dat ik mij niet optimaal voel, dat is het minste. Lenne, dat is wat telt.

moe

Bron

Heb jij nog vaak gebroken nachten? Hoe pak je het aan wanneer jouw kind ’s nachts wakker wordt?

Kirsten X

5 thoughts on “Verslag van een gebroken nacht

  1. Pingback: Verslag van een gebroken nacht: Hoe gaat het nu? |

Geef een reactie

