Spreekupdate #1

Lenne is inmiddels 15 maanden oud. Ik deel even een update hoe het gaat met haar op vlak van spreken én begrijpen.

Begrijpen

Ik vind het fascinerend om te zien hoeveel Lenne begrijpt van de dingen die we haar vertellen of vragen om aan te wijzen of te doen. Als het tijd is voor haar pap, dan zeg ik bijvoorbeeld: we gaan pap drinken in de zetel, ga maar naar de zetel & dan stapt ze flink naar daar.

Geen idee waarom, maar Lenne speelt graag met schoenen. Zowel haar eigen schoenen, als mijn schoenen en die van papa B. zijn leuk voor haar. Ze wil die dan ook altijd op onze salontafel zetten. Wanneer we haar dan zeggen: “Nee, schoenen moeten op de grond, zet ze mooi op de grond”, haalt ze de schoenen van tafel en zet ze terug op de grond. Ook wanneer ik haar vraag om de pamper in de pamperemmer te gooien en nadien het deksel dicht te doen, doet ze dit gewoon.

lenne

Hier gevraagd om haar tafeltje af te kuisen :)

Zo kan ik maar doorgaan met voorbeelden, maar je merkt gewoon dat ze veel interesse heeft als we haar iets vragen om te doen of gewoon tegen haar vertellen. Van in het begin hebben we altijd veel verteld tegen haar en lazen we ook veel voor. Waarschijnlijk heeft dit een grote invloed gehad op wat ze nu al begrijpt.

Als het iets nieuw is wat we vragen of zeggen, merk je dat aan haar gelaatsuitdrukking. De frons tussen haar wenkbrauwen en haar vragende gezicht maken duidelijk dat ze de boodschap niet begrepen heeft. Eén keer iets voordoen en ze heeft het begrepen, lekker makkelijk. Het is niet zo dat we 10 keer iets moeten uitleggen of moeten zeggen, gelukkig maar.

Spreken

Lenne zegt ook al aardig wat. De belangrijkste dingen in haar (en eigenlijk ook mijn ogen) kan ze zeggen, waardoor het nu veel makkelijker is voor mezelf om haar te begrijpen. Soms moet ik het wel nog in een context plaatsen, want voor sommige woorden gebruikt ze dezelfde klank als het om woorden gaat waarbij ze bepaalde letters nog niet kan uitspreken.

Wat Lenne zoal zegt is het volgende:

Personen
– Papa en mama: Eindelijk kan ik mama ook echt toevoegen aan het lijstje, want het heeft heel lang geduurd vooraleer ze mama zei. Tot 2 weken geleden zei ze altijd “baba”, omdat ze de letter “m” nog niet kon uitspreken.
– Wake (vake)
– Mee (meter)
– Pepe

Eten en drinken
– Wa (water)
– Ba (banaan)
– Maa (tomaat)
– Pa (pap)
– Bie (bier) en wij (wijn): Niet dat ze bier en wijn drinkt uiteraard, maar ze kent de woorden wel omdat we altijd zeggen dat het geen water is, maar bier of wijn.

Voorwerpen
– Bee (beker)
– Ba (bad, bavet, bal)
– Be (bed)
– Pa (pamper)
– Iets wat op stoel lijkt en waarvan ik weet dat ze er stoel mee bedoelt
– Tu (tut)
– Doe (douche)
– Wo (wolk)
– Bus
– Baby (daarmee bedoelt ze haar pop, maar aangezien de “o” nog moeilijk is en ze baby echt supergoed kan zeggen, zegt ze altijd baby)

Dieren
– Poes
– Mui (muis)
– Pi (pinguïn, maar ook kip – ze draait de letters om)
– Bee (lieveheersbeestje)
– Paa (paard, maar ook schaap – ook hier draait ze de letters om)
– Bij

Andere woorden
– Bui (buiten) & bi (binnen)
– Pipi
– Pij (pijn)
– Dich (dicht)
– Pen (open)
– Eg (weg)

Werkwoorden (& dan enkel de bevelende vorm :D)
– Ees (lees)
– Pa (pakken)

& waarschijnlijk nog een heel aantal dingen die ik vergeten ben.

De dierengeluiden die Lenne goed kan zeggen zijn: wafwaf, mèèèèh, kwaakkwaak & boe. Daarnaast tatert ze heel veel, erg leuk om naar te luisteren als ze bijvoorbeeld aan het spelen is. Je vraagt je dan echt af wat ze allemaal wil zeggen & soms vraag ik haar dan wat ze vertelt. Dan kijkt ze mij weer aan met die frons op haar gezicht…

De laatste dagen/weken merken we echt enorm veel vooruitgang op vlak van spreken. Ze probeert echt heel erg veel na te zeggen en er komt naar mijn gevoel zo om de 2 dagen wel een nieuw (half) woord bij (dat merk ik ook aan mijn concept dat ik al een aantal keer heb moeten bijwerken omdat het artikel nog niet ingepland is). Nu begint het echt leuk te worden om met haar bezig te zijn omdat ik alsmaar meer weet wat ze bedoelt en daar dan kan op inspelen.

Wat kon jouw kindje al zeggen op de leeftijd van 15 maanden?

Kirsten X

3 thoughts on “Spreekupdate #1

  1. Hihi mijn dochter vindt schoenen ook zo leuk om mee te spelen. Zodra ze schoenen te pakken krijgt zijn ze niet meer veilig. Wat spreekt Lenne al veel zeg! Sophia heeft ook van die woordjes zoals mama en naan (banaan). Zo leuk!

    Like

Geef een reactie

