Weight Watchers: Opnieuw begonnen + eerste weegmoment

Woensdag 24 augustus besloot ik de draad weer op te nemen en er weer voor te gaan. Ik ging terug van start met Weight Watchers. Eerder was ik hier al wat kilo’s mee afgevallen en omdat het op mezelf toch niet lukte om af te vallen (lees: omdat ik te veel at & te veel snoepte), was dit de beste optie.

P1060838

Wat ik wil bereiken

Ik heb momenteel het gewicht dat ik had voor ik zwanger werd van Lenne, maar toen stond ik op mijn zwaarste. Mijn BMI is niet ok voor mijn lengte, dus ik wil graag weer een gezond BMI (ook al weet ik dat dit niet de enige indicator is, maar je ook naar je spiermassa en vetpercentage moet kijken). Ik zou in eerste instantie graag opnieuw 67 kg wegen en als het lukt om nog wat meer af te vallen, zou dat fantastisch zijn, maar die 67 wil ik graag kunnen blijven behouden.

CombiPass of Online?

De keuze om een CombiPass te nemen of het programma enkel online te volgen was bij mij snel gemaakt. Ik weet dat ik de controle van die weegschaal nodig heb om vol te houden. Aan de online-variant zou ik me dus niet wagen. Omdat ik nog startte in de zomer was er een mooi aanbod waarbij je geen inschrijvingskosten betaalde & dus 2 maand een CombiPass kon nemen voor €55. Niet bepaald goedkoop, maar goedkoper dan wanneer je gewoon start zonder actie.

Nu is het wel zo dat Weight Watchers regelmatig acties doet om het starten wat goedkoper te maken, dus als je van plan bent om dit ook te gaan doen, hou dan de promoties zeker in de gaten!

SmartPoints

Toen ik vorige keer naar de Weight Watchers ging, werd er nog gewerkt met het ProPoints-systeem. Inmiddels is het weer veranderd en is er overgeschakeld op SmartPoints. De basis is hetzelfde gebleven: punten tellen, 2 à 3 porties fruit, 3 porties groeten, 2 porties zuivel, 2 porties vetstoffen en nog een aantal principes waar je naar moet kijken bij het besteden van je puntenbudget.

Wat er aangepast is, zijn de punten. Terwijl ProPoints vroeger meer gebaseerd was op calorieën, kijkt het nieuwe programma meer naar het eiwitgehalte (= laag in punten) en het suiker- en vetgehalte (hoog in punten) dan vroeger. Dit betekent concreet dat het nu nog meer punten kost om bijvoorbeeld te snoepen dan vroeger.

Ervaring van afgelopen week

Honger! Nee, echt. Ik heb een aantal dagen echt honger gehad. De eerste dagen (donderdag, vrijdag + het weekend) kon ik onder de middag thuis eten, waardoor ik me echt een groot bord rauwe groenten kon opscheppen en echt voldoende eten, maar afgelopen maandag , dinsdag en woensdag was ik op het werk en was het verschrikkelijk. We hebben geen frigo hier in Brussel, waardoor ik geen salade meeneem naar het werk (terwijl ik het echt zo graag zou kunnen doen). Ik hou gewoon echt niet van verlepte sla en warme tomaten.

Vrijdagavond was er een etentje gepland. Hierdoor besteedde ik mijn volledige weekextra daaraan. Veel ruimte voor extra’s was er dus niet meer. En eigenlijk stond ik met mijn weekextra al in de min, want donderdagavond was het mij niet gelukt om de verleiding van een Mars ice cream te weerstaan. Dus weekextra op: -6.

Het is echt weer aanpassen. Mijn maag moet terug gaan inkrimpen omdat ik echt te grote porties at de laatste tijd en dat heb ik afgelopen week gemerkt aan mijn hongergevoel. Ik ben er wel van overtuigd dat het de eerste week altijd lastig is en dat het volgende week weer beter zal gaan.

Resultaat

Eergisteren moest ik dan voor de eerste keer terug op de weegschaal gaan staan, altijd spannend! De week ervoor had ik mij ’s ochtends laten weten en nu ging het in de vooravond zijn, dus het weegmoment was niet echt hetzelfde. Optimaal is om je elke week op hetzelfde moment te wegen, maar omwille van mijn werk was dit nu niet mogelijk.

P1060841

De weegschaal gaf -0,9 kg aan, wat een erg mooi resultaat is voor mijn eerste week. Met dit mooie resultaat zie ik het alvast zitten om verder te blijven doen! Ik ben van plan om regelmatig een update te gaan posten met hoe het nu gaat en of het afvallen nog altijd lukt en hoe ik het aanpak.

Wens je me succes voor de komende week? Heb jij nog plannen op gezonheidsvlak?

Kirsten X

5 thoughts on “Weight Watchers: Opnieuw begonnen + eerste weegmoment

Geef een reactie

