Hoe we de opvang van Lenne regelen

Wanneer je zwanger bent, kan je niet heen om de vraag “Waar gaat mijn kindje naartoe als ik terug moet gaan werken?”. Ik leg vandaag even uit hoe de opvang van Lenne bij ons geregeld is.

Zelf ben ik als kind nooit naar de crèche geweest. Mijn oma, de moeder van mijn mama, is destijds thuisgebleven van haar werk om op mij te letten. Ook papa B. is nooit naar de crèche geweest. Het leek ons dus wel logisch dat we aan de grootouders vroegen of ze het eventueel zagen zitten om één of meerdere dagen op ons meisje te passen. Dat we die vraag konden stellen, wil ook zeggen dat zowel bij mij thuis als bij papa B. thuis er iemand thuis was om op Lenne te passen.

We waren er eigenlijk van uitgegaan dat het antwoord op die vraag “ja” zou zijn. We dachten dat ze het wel leuk zouden vinden om hun kleindochter zien op te groeien bij hen thuis, maar hadden erop gerekend dat ze allebei 1 dag per week voor Lenne zouden willen zorgen en dat ze de rest van de tijd naar de crèche zou gaan.

Toen we de vraag dan echt stelden, zeiden ze langs beide kanten dat ze het zagen zitten om maximaal 2 dagen per week op Lenne te passen. Elk 2, dat wil zeggen dat er al 4 dagen opvang geregeld was voor Lenne. Pure luxe! Dat we maar één dag een andere oplossing zouden moeten zoeken hebben, daar hadden we eigenlijk niet op gerekend.

Hoe we die ene dag de opvang geregeld hebben?

Wel, in het begin, toen ik net weer aan het werk was, kon ik het geregeld krijgen dat ik van thuis uit werkte op maandag. Ik hield Lenne dus gewoon bij mij thuis en werkte intussen voor mijn werk. Dat kon enkel omdat Lenne een heel flinke, rustige baby was die erg goed sliep in de namiddag en ik dan gewoon een tandje bij kon steken om mijn werk af te krijgen. Sommige dagen werkte ik nog wat door als papa B. ’s avonds thuiskwam van het werk, zodat ik mijn uren voor die dag gewerkt had.

Sinds april ben ik echter op vrijdag thuis met ouderschapsverlof, wat erg prettig is. In plaats van met het werk bezig te moeten zijn, heb ik nu één dag om volledig van Lenne te genieten en tegelijkertijd wat huishoudelijke taken te verrichten. Dat is echt super fijn en ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om dit te doen.

Het zou ook nu niet meer mogelijk zijn om een hele dag van thuis te werken en tegelijkertijd voor Lenne te zorgen. Daarvoor vraagt ze op dit moment te veel aandacht. Nochtans zou het in de namiddag perfect kunnen, aangezien ze dan vaak 3 uur slaapt.

Ouderschapsverlof?

In totaal kan ik 4 volledige maanden ouderschapsverlof genieten die ik ofwel voltijds kan opnemen, ofwel halftijds ofwel in 4/5den. Dat laatste doe ik nu. Ik krijg dus het loon van iemand die 4/5den werkt, maar omdat het om ouderschapsverlof gaat, krijg ik nog een premie van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, waardoor ik minder loon verlies.

Hoe regel jij de opvang van je kind(eren)? Crèche of geen crèche?

Kirsten X

6 thoughts on “Hoe we de opvang van Lenne regelen

  1. Hier gaat Finn vanaf januari naar de crèche. Hij zal dan iets ouder dan 6 maanden zijn. De grootouders stonden er natuurlijk ook om te springen maar dat zagen we omwille van praktische redenen niet meteen zitten (de ene wonen te ver en de andere werken zelf nog).
    Nu heb ik nog 2 maanden voltijds ouderschapsverlof en vanaf januari zal ik op woensdag thuis zijn via ouderschapsverlof. De andere dagen zal Finn naar de crèche gaan. Op zich zie ik dat wel zitten zodat hij in contact komt met andere kindjes maar langs de andere kant hou ik al mijn hart vast voor alle verkoudheden en andere kinderziekten waarmee hij naar huis zal komen :).

    Like

    • Het moet inderdaad praktisch haalbaar zijn, want anders zijn de grootouders geen optie natuurlijk… Voor het sociaal contact vind ik het eigenlijk een beetje jammer dat Lenne niet naar de crèche gaat, al moet ik wel zeggen dat ze vrij sociaal is en ook zo met andere kindjes speelt (en haar mannetje staat). Hopelijk gaat voor Finn alles goed in de crèche en komt hij niet te veel naar huis met snotvallingen en dergelijke! Geniet nog maar even van je ouderschapsverlof :)

      Like

  2. Pingback: De luxe van geen crèche of onthaalmoeder | My Mummy Tale

Geef een reactie

