10 things I hate(d) about being pregnant

Zwanger zijn… Er zijn vrouwen die het wellicht heel leuk vonden/vinden om zwanger te zijn & er zijn er die niet tot die categorie behoren. Ik behoor er niet toe.

IMG_0083

Deze foto maakte ik op 7 maart 2015

Er zijn wel een aantal aspecten die ik als leuk beschouwd heb tijdens de zwangerschap, maar die lijst ik wel een andere keer op.

Vandaag de 10 dingen die ik niet leuk vond aan zwanger zijn.

1.Misselijkheid

Opstaan en misselijk zijn. Ook al was ik niet elke dag misselijk – gelukkig – vond ik het toch erg vervelend om naar mijn werk te moeten vertrekken met de trein terwijl ik eigenlijk misselijk was. Ook heb ik een 3-tal keer moeten bellen naar mijn bazin om te zeggen dat ik van thuis ging werken of ziek was en daardoor niet naar het werk kon komen. Gelukkig kon ik op heel erg veel begrip rekenen.

Soms werd ik ook misselijk tijdens het avondeten en moest ik dan echt naar het toilet hollen. Gelukkig werd mijn eetlust daardoor niet bedorven. Ik at nadien gewoon verder. Het was niet zo dat ik me ’s avonds echt verschrikkelijk voelde als ik misselijk was. Het leek wel alsof het er gewoon af moest en dan terug in orde was.

2.Gewichtstoename

Ik kwam aan het begin van mijn zwangerschap direct redelijk veel aan en ben uiteindelijk 19kg aangekomen. Het besef dat die er allemaal weer af moesten, maakte het voor mij lastig om er ten volle van te genieten. Op het einde van mijn zwangerschap kreeg ik er ook striae bij, wat het nog moeilijker maakte.

3.Niet meer kunnen wat anders doodnormaal is

Dingen als schoenen uitdoen of überhaupt je schoenen aandoen die je wil aandoen, dweilen, makkelijk bukken om iets op te rapen, … Allemaal dingen die ineens niet meer zo vanzelfsprekend waren met die dikke buik. Als je gewend bent om alles zelf te doen en je dit zo lang mogelijk tijdens de zwangerschap ook probeert, is het heel moeilijk om dat in één keer door iemand anders te moeten laten doen. Gelukkig heb ik dit vooral de laatste 3 maanden als lastig ondervonden.

4.Moe zijn

Vooral tijdens het eerste trimester was ik moe en ik kon daar niet goed mee omgaan. Ik wou gewoon doen wat ik anders ook deed en dat kon niet. Ik moest echt op de rem gaan staan op sommige momenten en vond het lastig om gewoon in de zetel te gaan zitten terwijl papa B. wel nog aan de slag was in huis.

5.Kortademig zijn

De trap op of me haasten om de trein te halen maakten me al kortademig. Ik heb me daar dan ook moeten aan aanpassen: ik vertrok vroeger op het werk om de trein te halen.

6.Lenne niet voelen bewegen

Mijn moederkoek zat vooraan in mijn buik waardoor die een isolerende laag vormde en ik bijgevolg Lenne niet veel voelen bewegen heb. Jammer, want de weinige keren dat ze bewoog vond ik het wel een fijn gevoel en het geeft ook een zekerheid dat alles nog ok is met de baby.

7.Geen band met de baby in mijn buik

Hoe kan je nu van een baby houden terwijl je hem/haar nog niet kent? Dat was de vraag die ik vaak stelde. Nu kan ik het mijn liefde voor mijn dochter niet omschrijven, maar toen was ze nog een vreemde voor mij. Het feit dat ik haar ook bijna niet kon voelen bewegen, zorgde er nog minder voor dat ik een band met haar kon opbouwen.

8.Sigarettenrook

Ik ben nooit het type geweest dat sigarettenrook op prijs stelde, heb het altijd al een vieze geur gevonden en als kind prikten mijn ogen altijd als ik in een kamer of bij mensen kwam waar er gerookt werd omdat ik het niet gewend was. Tijdens mijn zwangerschap werd ik gewoonweg misselijk als ik sigarettenrook rook. Als ik bijvoorbeeld in een rookvrij café stond en er de andere kant van het café een sigaret werd opgestoken, rook ik ze onmiddellijk en vertrok ik naar huis. Ik kon er gewoonweg niet tegen. Jammer, want op sommige momenten was het leuk geweest om nog even te kunnen blijven omwille van de sfeer.

9.Zwangerschapskledij shoppen

Omdat het heel vroeg zichtbaar was dat ik zwanger was, kon ik dan ook niet lang wachten om zwangerschapskledij te gaan kopen. Ik had gedacht dat het leuk zou zijn om zwangerschapskledij te kopen, maar eigenlijk vond ik er niets aan.

10.Loop je hier nu nog rond?

Hoe dik je buik zal worden, kan je jammer genoeg niet kiezen. Bij mij groeide mijn buik in het begin heel hard en naar het einde toe wat minder hard, maar moest ik op 30 weken gezegd hebben dat ik bijna moest bevallen, je zou het ook geloofd hebben. De vraag krijgen of je hier nu nog rondloopt of dat het toch écht wel voor binnenkort is, had ik liever wat later gekregen. Want als je dan moet zeggen dat het nog 10 weken is, … Nou ja, geen uitleg meer nodig denk ik.

Was jij, net als ik, niet graag zwanger en waarom? Of vond je zwanger zijn juist heel erg fijn?

Kirsten X

8 thoughts on “10 things I hate(d) about being pregnant

  1. Ik vond het ook helemaal niet leuk om zwanger te zijn! Misselijkheid heb ik nooit in erge vorm ervaren. 1 maal ben ik erg misselijk geweest van de geur van kaassaus. Maar dat was ook het enige. Maar ik heb het fysiek heel zwaar gehad. Ik ben al zwaarder van nature, en zit met een hernia. Die was bijna onder controle toen ik zwanger werd. Door het uitzetten van mijn bekken heb ik hierdoor 5 weken gewoon moeten liggen in de eerste maanden van mijn zwangerschap. Niet kunnen gaan werken, heel veel moeite om naar het toilet te gaan. Gelukkig heb ik met wekelijkse beurten bij de kine dit onder controle kunnen houden zodat ik toch opnieuw kon gaan werken. Jammer genoeg diende ik dan natuurlijk ’s avonds en in het weekend rust te nemen, waardoor mijn vriend eigenlijk het ganse huishouden op zich diende te nemen. Ook gezellig nog is even weg gaan was er voor mij bijna niet meer bij. Ik heb ook niet genoten van mijn zwangerschap en wil er ook niet meer doorgaan. Ik hou fantastisch veel van mijn dochter, en heb nergens spijt van, maar een tweede keer is zeker niet nodig! :)

    Like

  2. Ik vind zwanger zijn ook verschrikkelijk. Ik ben nu in verwachting van de tweede (de eerste was ook al geen pretje maar we wilden heel graag een broertje of een zusje erbij) en nu is het een en al drama. De eerste paar weken ben ik gelukkig vrij goed doorgekomen omdat ik van de eerste had geleerd hoe ik om moest gaan met de misselijkheid, maar vanaf het tweede trimester gaat het alleen maar bergafwaarts. Ik kreeg een niersteen waarvoor ik nu een katheter heb gekregen tussen mijn blaas en nier wat ontzettend veel pijn doet, veel last van bandenpijn en kan nauwelijks iets in huis doen. Continu pijn, moe en ontzettend veel verdriet hiervan. Zo lang ik zwanger ben kan er ook niks gedaan worden en moet ik de tijd gewoon uitzitten…

    Like

  3. Oh, ik vond zwanger zijn geweldig, met uitzondering van de misselijkheid de eerste maanden. Zo’n klein mensje in mijn lichaam, het deed wat met me! En ik nam er de kwaaltjes graag bij. En het heeft ook zo zijn voordelen: altijd een plaats op de trein/tram, een weelderige haarbos, altijd een excuus om helemaal niets te doen (lekker lui), even in het middelpunt van de belangstelling staan, en vanaf het tweede trimester een torenhoog libido (ö).

    Like

    • Ik vond niet alles aan mijn zwangerschap verschrikkelijk hoor, maar dat artikel komt binnenkort online :) Leuk dat je jouw zwangerschap zo mooi vond! Van die weelderige haardos heb ik bij mezelf niets gemerkt :D Zal van persoon tot persoon afhangen… Net als van dat libido trouwens, ook niets van gemerkt :D

      Like

  4. Pingback: 10 things I love(d) about being pregnant |

Geef een reactie

