Op restaurant met een tienmaandertje

Twee weken geleden ging ik met mijn dochtertje van 10 maand oud op restaurant. Niet zomaar een vlugge hap gaan eten of een lichte lunch, maar echt op restaurant. Vandaag deel ik mijn ervaring.

Lenne was heus wel al op restaurant geweest, maar de laatste maanden hadden we ervoor gekozen om wat minder op restaurant te gaan en aan de ouders te vragen om wat meer etentjes thuis te doen omdat het gewoon handiger is met zo’n kleintje. Je hebt daar al het nodige bij de hand en kan haar gewoon laten spelen waar ze wil.

Het etentje was gepland met mijn ouders, mijn schoonouders, schoonzussen en ons gezin. Alleen was er één lid van ons gezin verhinderd, namelijk papa B. Ik moet toegeven dat ik mij op voorhand wel wat zorgen heb gemaakt in die zin van: het is “lang” geleden dat we op restaurant zijn geweest, Lenne zit niet meer zoveel stil thuis, wil af en toe haar eigen zin doen, papa B. is er nu niet bij om te helpen. Uiteraard waren mijn ouders enzo er wel om te helpen, maar toch ben ik gesteld op de hulp van papa B. als het op Lenne aankomt.

Een paar dagen voor we effectief op restaurant gingen, had ik voor mezelf al uitgemaakt dat ik de stress zou laten varen. Ik zou wel zien hoe het ging en was er mij ook van bewust dat het zonder stress van mijn kant ook rustiger zou verlopen voor Lenne.

De dag van het etentje was ik in de namiddag al met mijn mama gaan winkelen en had Lenne eigenlijk nog niet veel geslapen (half uur in de auto). Gelukkig had ik ze wel in de voormiddag nog even in bed gelegd en heeft ze toen een uurtje of 2 geslapen, waardoor ze nog goed actief was en niet direct lastig op vlak van slaaptekort.

Aangekomen in het restaurant, nam ik haar koets mee naar binnen en haar plooibaar stoeltje om op een gewone stoel te plaatsen. Dit installeerde ik onmiddellijk naast mij en zette Lenne daarin. Ze kreeg speelgoed en dit wisselde ik regelmatig af, zodat haar aandacht behouden bleef voor het stuk speelgoed dat voor haar lag.

Resto2

Ik kan het nu al zeggen: Lenne is ontzettend flink geweest! Ik had nooit verwacht dat het zo vlot zou verlopen zijn. Lenne heeft vrijwel heel de tijd in haar stoeltje gezeten. Uiteraard speelde ik of iemand anders er af en toe mee, maar van schoot naar schoot is ze niet gegaan. Behalve voor een nieuwe pamper, de tijd dat ik haar fles ging opwarmen en de foto’s die genomen werden, heeft ze niet op de schoot gezeten. Daardoor kon ik van mijn eten genieten, want met een kleintje op de schoot is dit onmogelijk.

Resto

Om 20u30 was het tijd voor haar fles. Daarna heb ik haar broek uitgedaan en haar in haar blote beentjes in haar buggy gelegd, uiteraard wel in haar voetenzak die in de buggy zit. Zo had ze het lekker warm en kon ze trappelen. Met die voetenzak heeft ze ook het gevoel alsof ze in een slaapzak zit en doordat ze vastgegespt zat, had ze niet veel bewegingsvrijheid, waardoor ze sneller in slaap valt.

Toen de rekening net betaald was, werd Lenne wakker en weende ze. Dan ben ik gewoon vertrokken. Ik heb haar in de auto gezet, ben mijn ouders thuis nog gaan afzetten en dan naar huis gereden. Daar heb ik haar een nieuwe pamper aangedaan, haar pyjama aangedaan en nadien heb ik haar in bed gelegd. Ze is vrijwel onmiddellijk terug in slaap gevallen.

De stress die ik ervoor had gehad, was totaal niet nodig geweest en ik ben blij dat ik die toch nog laten varen heb een paar dagen voor het etentje. Ik had mij geen braver meisje kunnen wensen!

Ga jij vaak op restaurant met je baby / kind? Hoe verloopt dat?

Kirsten X

 

6 thoughts on “Op restaurant met een tienmaandertje

  1. Wat fijn dat het zo goed ging! Hier kunnen we gelukkig ook erg goed uiteten met ze, ik neem wel altijd de tablet mee en wat crackers voor als we lang moeten wachten op het eten ;-)

    Like

  2. Super dat het zo goed ging zeg! Fiene is meestal ook wel aardig bezig te houden. De laatste tijd vindt ze het heel leuk om te kleuren tijdens een etentje, dan zijn we ook niet steeds speelgoed aan het wisselen. Super makkelijk! Ik heb ook altijd wat kaakjes of rozijntjes in de tas voor als het te lang duurt voordat het eten komt. :)

    Like

    • Kaakjes is iets dat ik niet ken ;) Als kind kleurde ik ook altijd op restaurant & ik hoop dat Lenne dit ook erg leuk zal vinden later zodat ik haar daar ook mee kan bezighouden :) Hopelijk blijft Fiene zo makkelijk!

      Like

  3. Hihi vooraf onnodig stressen doe ik ook heel vaak. Superfijn dat het goed is gegaan! Ik ga zelf nooit naar een restaurant met de kinderen. Weleens gedaan, maar dat verliep dus ook zo stressend als ik gedacht had. Zal het vast nog eens proberen, maar lekker alleen met manlief zijn vind ik toch een stuk relaxter !

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

