Mijn lichaam na de bevalling

Als je een kind op de wereld hebt gezet, moet je rekening houden met het feit dat alles niet is zoals voorheen. Ik vertel vandaag hoe de zwangerschap mijn lichaam veranderd heeft.

Als dit een artikel is dat voor jou te openhartig is, stel ik voor dat je dit even niet leest en dan zie ik je wel weer bij een andere blogpost.

Ik was niet het type dat na de bevalling weer in haar jeansbroek kon van voor de zwangerschap, integendeel. Ik weeg nu hetzelfde dan voor mijn zwangerschap en ik pas er nog niet in. Mijn lichaamsbouw is serieus veranderd en vooral aan mijn buik is dat te zien. Die is nog altijd wat blubberig en hangt wat meer dan ervoor. Dat is iets waar ik het heel lastig mee heb, want in vrijwel alles van kledij is dit te zien.

Daarnaast zijn er nog de striemen (of striae). Nog zoiets leuk dat ik aan mijn zwangerschap heb overgehouden. Zoals je wel kan horen aan de toon waarmee ik dit schrijf, druipt het sarcasme er van af. In vergelijking daarmee vind ik dat buikje helemaal niet erg. Toen ik net bevallen was, waren ze een stuk donkerder dan toen ze nu zijn, maar toch zijn ze vrij zichtbaar. Ik heb er op mijn borsten, op mijn buik onder mijn navel, op mijn billen en op mijn lovehandles.
Nee, op dat vlak ben ik niet gespaard gebleven, jammer genoeg. En daar ben ik nog altijd heel onzeker over. Ik heb mij nog nergens in bikini of badpak vertoond en ik kijk er niet naar uit om dat binnenkort wel te gaan doen, al weet ik dat het wel zal moeten omdat we graag met Lenne willen gaan zwemmen.
Gelukkig zijn de striemen onder mijn navel al veel minder zichtbaar dan net na de bevalling. Ze waren zelfs zo rood en jeukten zo hard dat de vroedvrouwen in het ziekenhuis dachten dat het een soort eczeem was, terwijl ik altijd maar zei dat het striemen waren. Als die gebleven waren zoals in het begin, zou ik me nooit meer in bikini op het strand of aan het zwembad durven begeven hebben.

Op seksueel vlak is er ook wat veranderd. Niet omdat ik mezelf minder aantrekkelijk voel, want ik weet dat papa B. dat niet vindt en mij altijd zegt dat ik me voor hem niet moet schamen en ik dat in wezen ook niet doe, maar omdat vrijen helemaal anders aanvoelt dan ervoor. Het lijkt wel alsof er minder ruimte is down under. Meer ga ik hier niet over uitwijden, maar ik ben wel van plan om dit bij mijn volgend gynaecologisch onderzoek wel even na te vragen. Misschien heeft de gynaecoloog wel een steekje te veel gegeven bij het dichtnaaien na mijn knip?

Er wordt gezegd dat je jezelf een jaar de tijd moet geven na de bevalling, maar volgens mij zijn de dingen die ik hierboven vernoemd heb, blijvend. Ik ben wel van plan om nog wat kilo’s kwijt te raken en dat zal dan hopelijk ook een effect gaan hebben op dat buikje, maar met die striae zal ik moeten leren leven denk ik.

Ik besef ook maar al te goed dat ik iets ongelooflijk moois in de plaats heb gekregen, namelijk mijn prachtige dochter. Ik zou ze voor geen geld van de wereld willen missen en als je mij vraagt of dit alles het waard is geweest, zeg ik volmondig ja. Dit maakt het echter niet minder moeilijk of minder pijnlijk. Ik geef toe dat ik het er erg lastig mee gehad heb en nog steeds heb, ondanks de lieve woorden van papa B., waarvoor ik hem wil bedanken. Zonder zijn steun was het nog zwaarder geweest. Hij is echt uitermate begripvol op dat vlak. Dankjewel hiervoor.

Heb jij het moeilijk gehad met de lichamelijke veranderingen na de zwangerschap? Of was dit voor jou niet van toepassing (lucky you!)? 

Kirsten X

3 thoughts on “Mijn lichaam na de bevalling

  1. Ik heb hetzelfde. Ik ben natuurlijk nog maar 5 weken geleden bevallen. Maar de striemen die ik bij gekregen heb zijn verschrikkelijk (ik had er voordien al omdat ik zwaarder ben, maar die zagen er volgens mij nooit zo rood uit als nu). Maar ik vind het zoals je zegt het meer dan waart als ik naar ons popje kijk :)

    Like

Geef een reactie

