Opeens ’s nachts wakker

Na maanden doorslapen, na maanden rust voor zowel papa B. als mezelf, na 11u slapen aan een stuk als ze niet uit haar bed moest omdat papa B. en ik moesten gaan werken, was het opeens gedaan. Lenne werd opeens ’s nachts wakker.

Bron

Het begon ongeveer een week voor ze 8 maand werd. Ze werd wakker en weende. Om precies te zijn werd ze die nacht 3 keer al wenend wakker. En geloof me als ik zeg dat dat even schrikken is als je gewend bent dat je van heel de nacht niet uit je bed moet.

Wanneer Lenne weent, word ik blijkbaar van de minste kik wakker. Papa B. had dat probleem niet, die sliep gewoon verder. Lekker makkelijk voor hem! Hij hoorde het niet eens. Ik liet hem ook slapen, want het heeft geen enkel nut om met 2 wakker te zijn.

Ik heb Lenne nooit laten wenen. Ik ging naar haar toe, deed het licht niet aan, zei niets tegen haar en gaf haar tut. Van zodra ze haar tut had, viel ze terug in slaap. Ik weet niet eens of ze mijn aanwezigheid opmerkte als ik haar tut ging geven.

De beslissing om niets tegen Lenne te zeggen was een bewuste keuze. Ik dacht dat het beter was omdat ze dan misschien niet zou beseffen dat mama in de kamer was en zo maakte ik haar niet wakkerder dan nodig. Ook tilde ik haar niet uit bed, want dat wou ik haar zeker niet gewoon maken.

Inmiddels zijn we een vijftal weken verder sinds het eerste nachtelijke wenen en kan ik zeggen dat het zichzelf opgelost heeft. Ik ben consequent gebleven, heb nooit iets tegen haar gezegd, heb haar nooit uit bed getild en papa B. heeft dit ook nooit gedaan (de paar keer dat hij het gehoord heeft dat Lenne weende). We gaven gewoon haar tut en lieten haar verder met rust. We merkten dat van de 2 à 3 keer opstaan per nacht, het na 2 weken al maar 1 keer was en nu moeten we vrijwel nooit meer uit bed en slaapt ze weer zoals voorheen. Heel af en toe gebeurt het nog eens dat ze weent en dan doen we gewoon wat we altijd gedaan hebben: tutje geven zonder tegen haar te praten.

Ik moet zeggen dat ik er geen last van heb gehad om uit bed te moeten, maar dat ik toch blij ben dat het niet blijvend is en dat ik niet elke nacht verschillende keren uit bed moet. Gelukkig ben ik iemand die na even uit bed te zijn geweest ook weer makkelijk in slaap val, waardoor het weinig invloed heeft op mijn uren slaap.

Aan de mama’s met een baby die niet doorslaapt: ik weet het, we hebben heel veel geluk dat Lenne zo’n goede slaper is. Ik besef dat maar al te goed. Ik kan het mij niet voorstellen wat het is om elke nacht meermaals uit bed te moeten en nachtenlang op te zitten met je kleintje. Ik wil met deze blogpost mijn ervaring delen, meer niet. Als jij zo’n mama bent met een kleintje dat niet doorslaapt, kan ik alleen maar zeggen dat ik hoop dat het snel keert.

Hoe reageer jij wanneer je baby wakker wordt ’s nachts? Heeft jouw baby ook zo’n periode gehad waarin hij/zij opeens wakker werd? 

Kirsten X

3 thoughts on “Opeens ’s nachts wakker

  1. Elaiza word de laatste maanden ook vaak wakker. Ze heeft een hele tijd doorgeslapen (gaf dan wel droomvoeding rond 24 uur)
    Vaak is het 1 keer dat ze wakker wordt, maar net als nu met een groeispurtje toch wel een keer of 3. Dan wil ze ook echt drinken. Tutje doet ze niet veel mee, heeft ze wel in der bedje liggen.

    Like

  2. Vergeet de papa´s niet :-). Ook die moeten er ´s nachts wel eens uit. Onze dochter heeft hier gelukkig geen last van. Slaapt als een blok. Mijn zoontje (2 weken oud) wordt natuurlijk wel wakker, maar die moet dan eten.

    Wat jij deed, deed ik trouwens wel eens met mijn dochtertje (als die eens wakker werd): er gewoon bijzitten en niets zeggen. Anders is het hek natuurlijk van de dam.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

