De keuze voor de naam Lenne

Vandaag vertel ik je over de zoektocht naar de naam van onze dochter Lenne en of we als koppel er makkelijk aan uitkwamen welke naam het zou gaan worden…

P1050447

Papa B. en ik waren al aan het praten over de naamkeuze vooraleer we wisten dat we een meisje zouden krijgen. We waren het er allebei over eens dat ons kindje een moderne naam zou krijgen en dat het bij 1 naam zou blijven. Zelf hebben we ook allebei maar 1 naam en ik vind dat wat meer van deze tijd dan meerdere namen, al begrijp ik de symbolische betekenis wel wanneer de naam van de grootouder als 2de naam wordt gebruikt of de naam van iemand die je heel dierbaar is/was.

Ik had een boek gekocht met babynamen en was daarin op zoek naar namen die mij aanspraken. Als ik er één tegenkwam, vertelde ik hem tegen papa B. & meestal kwam de reactie vrijwel direct: nee. Op een gegeven moment hadden we 2 namen in de omloop, 2 jongensnamen waarvan ik de ene mooi vond en papa B. de andere. We geraakten er niet aan uit en hadden ook nog geen meisjesnaam gevonden die ons aansprak. Ik had inmiddels wel al teruggedacht aan de naam van een dame die bij mij in de opleiding gezeten had, maar had hem nog niet vernoemd aangezien ik er zo goed als zeker van was dat papa B. hem niets zou vinden.

Toen de gynaecoloog zei dat het een meisje zou zijn, gingen we concreter op zoek naar een naam en speurde ik ook het internet af naar niet zo vaak voorkomende meisjesnamen. We waren echt op zoek naar een naam die je niet alle dagen hoort.

Na wat zoeken waren we nog altijd geen stap verder en besloot ik toch de naam Lenne eens voor te leggen aan papa B.. Tegen alle verwachtingen in was hij direct enthousiast. Lenne kozen we om volgende redenen:
* 2 lettergrepen: we hadden vooropgesteld dat de naam van onze dochter niet langer mocht zijn dan 2 lettergrepen. Namen met meer lettergrepen vinden we gewoon minder goed in de mond liggen.
* Originaliteit: na opzoeking op de site van Kind&Gezin bleek dat Lenne het laatste jaar een twaalftal keer gekozen was, wat in vergelijking met andere namen bitter weinig was.
* De klik: we hadden allebei hetzelfde gevoel over de naam, namelijk dat de naam echt bij ons past.

In eerste instantie had ik ook wat mijn twijfels omwille van het feit dat de naam nu net zo weinig voorkwam en wat de reacties zouden zijn. Daarom had ik gezegd dat we nog altijd konden veranderen als ik iets tegenkwam dat we mooier zouden vinden. Iets beter kwam er naar onze mening niet uit de bus. Ik deed denk ik nog 2 voorstellen, maar Lenne bleef bovenaan ons lijstje staan.

Over de keuze hebben we achteraf bekeken nog geen moment spijt gehad. Als ik ons meisje nu bekijk en haar aanspreek met haar naam, heb ik nog altijd een blij gevoel, een teken dat het goed zit qua naamkeuze.

Grappige anekdote: onze buurjongen heet Lennert en heet ook Van Impe, dus nu is het Lennert en Lenne Van Impe die naast elkaar wonen.

Hoe heb jij de naam voor je kindje bepaald en waar haalde je de inspiratie?

Kirsten X

2 thoughts on “De keuze voor de naam Lenne

  1. Leuk om te lezen. Kwam bij toeval op je blog.

    Mijn dochter van 4,5 is een Nederlandse Lenne! ;-)
    Maar hier komt de naam ook niet veel voor hoor… Overigens al vanaf geboorte alleen maar leuke reacties op de bijzondere naam!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

