24 en mama

Ik werd mama op mijn 24ste. Te vroeg, te laat of op het juiste moment? Ik vertel je wat mijn mening is.

Papa B. en ik zijn samen van 30 augustus 2009 en begonnen over kinderen te praten in 2014. In april 2014 stopte ik met de pil zodat de hormonen uit mijn lichaam konden gaan en we hadden afgesproken dat het vanaf september mocht, dat het vanaf dan ok was als ik zwanger zou raken.

We hadden allebei het idee dat het wel nog even zou duren vooraleer ik zwanger zou zijn, maar nee, het was van de eerste maand al ‘prijs’. We mogen van geluk spreken dat het allemaal zo vlot gegaan is, want het kan anders zijn.

Qua leeftijd vind ik dat we allebei de juiste leeftijd hebben om ouders te zijn. Papa B. was 28 toen Lenne geboren werd en ik 24. Inmiddels zijn we allebei al een jaar ouder, want we moesten allebei nog verjaren in 2015. We hebben allebei voldoende kunnen genieten van onze jeugd, zijn bijna 6 jaar met z’n twee geweest en hebben dus echt de tijd gehad om elkaar te leren kennen. Hebben eerst samengewoond bij mij thuis, een huis gekocht en ook hier meer dan 2 jaar met ons 2 gewoond.

Eerst voldoende tijd met 2 vind ik wel belangrijk vooraleer je aan kinderen begint, maar dat is dan ook mijn persoonlijke mening. Denk jij daar anders over, dat is je volste recht. Ik vind gewoon dat je elkaar eerst als koppel moet leren kennen vooraleer je de keuze maakt om van het koppel een gezin te maken. Wat daar bij ons wel geholpen heeft, is het feit dat we elkaar al redelijk lang kennen. Ik was net 19 als mijn relatie met papa B. begon, hij moest toen nog 23 worden. Als je elkaar op latere leeftijd leert kennen, kan het zijn dat je die jaren met 2 een heel stuk laat slinken als jullie allebei al een kinderwens hebben.

Als ik naar onze omgeving kijk, dan blijkt dat er wel al wat mannen van papa B. zijn leeftijd vroeger kinderen hadden als hij, omdat hun vriendin/vrouw ongeveer dezelfde leeftijd heeft als zij. Papa B. is 4 jaar ouder, waardoor het op dat vlak toch wat anders is. Van mijn vriendinnen zijn er al een paar met kinderen, maar ook nog een heleboel zonder. De meesten wachten toch nog wat langer dan wij om aan kinderen te beginnen.

Moet je naar je omgeving kijken? Neen, zeker niet! Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt en geen rekening houden met of je nu in het rijtje past van je vrienden en vriendinnen. Als jullie je er goed bij voelen en er klaar voor zijn om die verantwoordelijkheid te dragen, dan zit het goed, dan heb je een goede basis om het ouderschap aan te gaan.

Ik had ook altijd gezegd dat ik een jonge mama wou zijn. Een te groot leeftijdsverschil zorgt er volgens mij voor dat het generatieverschil nog meer benadrukt wordt, omdat meningen nog meer uit elkaar liggen. Maar wederom: dat is mijn mening. Ik vind het een prettig idee te weten dat als mijn dochter 16 wordt, ik dan nog net 39 ben (40 worden dat jaar). Een jonge ingesteldheid, een groot inlevingsvermogen, dat is wat ik hoop te hebben omdat ik jong mama geworden ben. Of dat ook effectief zo zal zijn, valt nog af te wachten natuurlijk…

Wat vind jij de ideale leeftijd om mama te worden? & om welke reden?

Kirsten X

One thought on “24 en mama

Geef een reactie

