Boeken van Bumba

Interesse voor boeken kan niet vroeg genoeg ontstaan, dat is mijn moto. Ik denk dat Lenne ongeveer 4 maand oud was toen ik met haar voor het eerst een boek las. Boek, zeg maar boekje uiteraard.

P1050238

Laatst kocht ik een aantal nieuwe boekjes om uit voor te lezen voor Lenne,  allemaal van de Bumba-serie. Ik moet zeggen dat ik qua tv-programma niet zo’n Bumba-fan ben, maar als leesvoer kan ik het wel appreciëren. Vandaag laat ik zien welke boeken ik kocht en wat ik er van vind.

Ik kocht 2 verschillende soorten Bumba-boeken, namelijk eenerzijds de “gewone” voorleesverhaaltjes en anderzijds van die boekjes met flapjes om op te heffen.

De gewone boekjes hebben thema’s over andere landen, zoals Bumba in Azië, in Australië. Ook kocht ik er eentje over Bumba in de ruimte. De flapboekjes hebben meer algemene thema’s die goed aansluiten bij de leefwereld van de kinderen, waaronder naar bed gaan en een doktersbezoek.

P1050239

P1050245

P1050244

Qua kwaliteit zijn de Bumba-boekjes van heel stevig karton, waardoor Lenne ze niet kan scheuren. Ze beseft nu uiteraard nog niet dat een boek geen echt speelgoed is. Toch vind ik dat er een serieus nadeel aan de flapboekjes is: de flapjes zelf zijn namelijk een stuk dunner dan de pagina’s en deze kan Lenne dus wel scheuren. Jammer, want dat maakt dat ik extra moet opletten als ik uit zo’n boek voorlees. Die had ik dus graag wat steviger gehad.

P1050240

P1050241

P1050243

De verhalen zijn echter wel goed, al mis ik soms wat samenhang qua verhaal. Je merkt gewoon in sommige boeken dat er meer gewoon dingen verteld worden per pagina als dat het een echt volledig samenhangend verhaal is. Het feit dat er kennis gemaakt wordt met verschillende landen en thema’s die realistisch zijn voor peuters en kleuters is een dikke plus.

De gewone voorleesverhaaltjes betaalde ik €5/stuk, de flapboekjes €2,99/stuk. Het prijsverschil tussen de boekjes vind ik persoonlijk wel groot. Al zijn de aangegeven adviesprijzen op de achterkant wel een stuk hoger. Vooral op de flapboekjes staat een veel hogere prijs, namelijk €6,99 aangegeven in vergelijking met wat ik er voor betaald heb. De gewone staan €5,99 getekend.

Momenteel lees ik Lenne zo’n 3 à 4tal keer per week een boekje voor. Lezen is echt iets wat ik graag die en ik wil de liefde voor boeken graag doorgeven aan mijn dochter. Voor haar taalontwikkeling is het alvast goed dat ik nu al voorlees. Naarmate ze ouder wordt, zal ik elke dag beginnen voorlezen en het als vast ritueel inbouwen voor het slapengaan, nu is het een kort samenzijn in de zetel.

Heb jij Bumba-boeken in huis om uit voor te lezen?

Kirsten X

Geef een reactie

