Bevallen met een vriendin aan je zijde

Tijdens mijn bevallingsverhaal heb ik er niets van verteld, maar er is toch iets dat je nog moet weten: er was een vriendin van mij bij toen Lenne geboren werd…

E. is een vriendin van mij die voor vroedvrouw gestudeerd heeft, maar momenteel werkzaam is op het operatiekwartier in het ziekenhuis waar ik bevallen ben.

Toen ik 16 juni in het ziekenhuis was, heb ik het haar ook laten weten dat ik er was en is ze af en toe eens komen kijken, tijdens haar shift op het OK, om te zien hoever het al stond.

Jammer genoeg liep E. haar shift tot 17u en zou ze er waarschijnlijk niet bij geweest zijn tijdens de bevalling zelf, maar omwille van het feit dat ik moest wachten tot de verdoving uitgewerkt was, kon ik vlak voor ik naar de verloskamer ging nog een sms’je sturen om te zeggen dat het zover was.

Iets na 17u stond ze al met handschoenen aan bij mij in de verloskamer. Mijn gynaecoloog had meteen duidelijk gemaakt dat E. de bevalling zou doen i.p.v. de toen aanwezige stagiaire. Ik vond het zalig hoe mijn gynaecoloog dat zei, het was duidelijk en er was geen plaats voor discussie. Rechtuit, zo heb ik het graag.

E. steunde mij tijdens het persen en moedigde mij aan als ik het wat lastiger kreeg. Ik heb op geen enkel moment gedacht dat het raar was dat ze daar was terwijl ik daar met alles bloot lag. Ze knipte zelfs Lenne haar navelstreng door, aangezien papa B. daar geen behoefte aan had en maakte foto’s van ons drietjes. Foto’s die we anders misschien niet eens gehad zouden hebben.

Ik ben haar ontzettend dankbaar dat ze er tijdens dit moment voor mij was en dat ze ook nadien (als ik terug op de kamer was) nog geholpen heeft met het aanleggen van Lenne voor de borstvoeding en met het tonen van technieken voor borstvoeding (ook al heb ik uiteindelijk niet lang borstvoeding gegeven zoals je hier kon lezen).

Lieve E., bedankt! Bedankt voor alles wat je voor ons drie deed!

Heeft er jou iemand anders gesteund bij het bevallen dan je partner? Hoe heb je dit ervaren?

Kirsten X

Geef een reactie

