Kleertjes bijhouden, doorgeven of verkopen?

Waarom zou je kledij van je baby al dan niet bijhouden? Ik vertel je vandaag iets meer over het antwoord op deze vraag en op mijn kijk daarop.

Waarom bijhouden?
Eerst en vooral wil ik ingaan op aantal redenen waarom je kledij zou bijhouden:
– De mooie herinneringen eraan. Dit kledingstuk droeg hij/zij dan, dit dan, … Je kan het je allemaal nog levendig voorstellen en wilt de herinnering eraan tastbaar houden.
– Je wil later aan je kind tonen wat hij/zij gedragen heeft als hij/zij klein was. Als je de fotoboeken erbij haalt, kan je effectief het kledingstuk eens gaan halen en er wat over vertellen.
– Het kan zijn dat je nog voor een tweede kind (of derde, of vierde, of vijfde, …) kind gaat en misschien is het dan wel terug een meisje/jongen waardoor je de kledij opnieuw kan gebruiken voor dat kind.
– Je bent er gewoon nog niet aan toe om kledij weg te gooien, vind het een moeilijke beslissing.
– …

Waarom wegdoen?
Ik denk dat er tig redenen te bedenken zijn waarom je de kledij (nog) niet wil wegdoen, maar je kan er waarschijnlijk ook wel bedenken waarom wel:
– Je moet het ergens bewaren en dat wil zeggen dat ze ook plaats innemen, plaats die je misschien wel voor iets anders nodig hebt.
– Je geen tweede (of derde, …) kind wil en ze dan toch voor niemand meer dienen.
– Je wel nog een kind wil, maar het geslacht ken je nooit op voorhand. Als het kind van het andere geslacht is, heb je ze voor niets bewaard.
– De kledij tegen de tijd dat je een volgende baby hebt al grotendeels uit de mode kan zijn.
– Het kan zijn dat je volgende kind in een compleet ander seizoen geboren wordt en je daardoor het grootste gedeelte van de kledij niet opnieuw kan gebruiken.
– Je niet gehecht bent aan kledij.
– …

Als je de kledij wil wegdoen, heb je nog een aantal opties wat je ermee kan gaan doen. Ofwel geef je de kledij door aan familie of vrienden die ook een kind van hetzelfde geslacht dan het jouwe krijgen/hebben dat jonger is dan het jouwe, ofwel deponeer je de kledij in zo’n container speciaal daarvoor, geef je ze weg via Facebook in van die weggeefgroepen, ofwel probeer je de kledij voor een kleine prijs door te verkopen.

Mijn mening
Allereerst wil ik even aangeven dat ik tot de groep mensen behoor die het nut er niet van inziet om al die kledij in huis te gaan stapelen omwille van het feit dat er geen zekerheid bestaat dat je het ooit nog zelf zal kunnen gebruiken. Ik geef mijn kijk op de zaak en kan het standpunt van mensen die er anders over denken best begrijpen.

Ik zou gerust de kledij willen doorgeven aan een vriendin of dichte familie die er iets mee zou kunnen doen, maar het wil nu juist lukken dat er niemand die ik als dichte vrienden beschouw of familie is ook meisje heeft. Daardoor was doorgeven geen optie.

In zo’n kledingcontainer gooien of doorgeven op een weggeefgroep, daarvoor vind ik de kledij nog te recent, dus besloot ik een groep aan te maken of Facebook om de kledij van Lenne te verkopen, namelijk Lenne’s Kastje. Hier kan je Lenne haar te kleine kledij aankopen aan hele kleine prijsjes.
Ook richtte ik via Facebook de groep “Verkoopsgroepje Kinderkledij Aalst & Omstreken” op om de lokale verkoopsgroepjes wat te centraliseren. In deze groep krijgt elke verkoper een map waar hij/zij foto’s kan in posten van de kledij die te koop staat.

Heb ik dan geen spijt als er kledij verkocht wordt? Neen, totaal niet. Ik bewaar bepaalde stuks, zoals haar eerste kleertjes en wat ze aanhad bij de babyborrel in haar herinneringenbox, maar met de andere stuks, heb ik geen band.

Wat doe jij met de te kleine kleertjes van je zoon of dochter? Deel je mijn mening of net niet en om welke reden hou jij de kledij bij of doe jij ze weg?

Kirsten X

 

 

2 thoughts on “Kleertjes bijhouden, doorgeven of verkopen?

  1. Ik heb haar 1ste pakje ook in de herinneringenbox gedaan. Verder bijna alles nog bewaard. klein deel wat kapot/versleten was is wel de kliko in gegaan. Ookal was het meeste al tweedehands, het ziet er allemaal nog goed uit. Ik bewaar het voor een eventuele tweede en/of voor mijn schoonzusje die nog een tweede kleine hoopt te krijgen.
    Heb alles in van die vacuüm zakken gedaan en ligt ook niet in de weg, al blijf ik het niet eeuwig bewaren natuurlijk. Mocht ik of schoonzusje het niet gaan gebruiken binnen een aantal jaar, dan gaat het op marktplaats en/of naar stichting Babyspullen

    Liked by 1 persoon

  2. Een heel deel van de kleertjes die mijn dochter droeg/draagt kunnen zo doorgegeven worden aan haar broertje want we hebben onze meid vaak stoer aangekleed. De rest blijft nog rustig op de zolder wachten want we hebben familie die waarschijnlijk nog aan kindjes begint. Het is ook geen onoverzichtelijke hoop op zolder want wij hadden zelf al een groot deel kleertjes in leen gekregen en die zijn ondertussen weer teruggegeven.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

