Mijn borstvoedingsverhaal

Ik was er rotsvast van overtuigd dat borstvoeding mijn dada was. Papa B. was er echter niet zo’n voorstander van, want hij wou ook een flesje kunnen geven. Ik vertel je vandaag over hoe het uiteindelijk verlopen is…

Ondanks dat papa B. het geen goed idee vond, toch vond ik dat het mijn beslissing was of ik al dan niet voor borstvoeding zou gaan kiezen wanneer Lenne geboren was. Ik wist ook wel dat papa B. mij zou steunen als ik er voor koos om borstvoeding te geven en omdat ik sprak van afkolven, was hij ook wat meer overtuigd. Dan zou hij immers ons kleine meid ook eten kunnen geven en was ze niet afhankelijk van mij alleen.

Na de bevalling werd ik geholpen bij het aanleggen van Lenne. Liggend op mijn zij en Lenne op haar zij naast mij, dat vond ik de ideale houding in mijn bed. Lenne zoog snel van mijn borst, maar in het begin was het toch wat zoeken voor haar en voor mezelf want ze viel heel snel in slaap tijdens het drinken. Ik moest haar echt stimuleren (voetjes kriebelen) om ervoor te zorgen dat ze bleef drinken en dan nog was het slapen voor haar belangrijker dan het drinken.

IMG_0295[1]

Zoals je misschien weet mogen baby’s 10% van hun lichaamsgewicht verliezen de eerste dagen in het ziekenhuis, maar op een gegeven moment moet dat gewicht ook weer gaan stijgen. Lenne verloor ook gewicht, maar toen ik op vrijdag normaal naar huis zou mogen met haar, werd beslist dat ze eigenlijk nog wat te veel was afgevallen om het ziekenhuis te mogen verlaten. Ik moest nog een nachtje blijven. Toen begon het pas…

Lenne werd gewogen voor de borstvoeding en erna. Wat bleek? Na het drinken was er geen gram bij. Lenne kwam gewoon niet bij met drinken aan mijn borst. De vroedvrouw in het ziekenhuis stelde voor om af te kolven en de afgekolfde melk in een flesje te geven. Ik wou dit wel proberen, maar was eigenlijk helemaal van mijn melk omdat mijn meisje niet aankwam door de voeding die ik haar kon bieden. Papa B. had het intussen ook wel gehad met die borstvoeding, want daardoor konden we nog niet naar huis met ons drietjes. Waar ik ook voor vreesde was het aanleggen thuis, want ik kon toch niet telkens in mijn bed gaan liggen om Lenne eten te geven? Al zittend vond ik het niet eenvoudig en ik had echt de techniek niet beet.

Ik besloot het afkolven toch maar te proberen en gaf Lenne het beetje melk dat ik reeds kon afkolven, in een flesje. Dat dronk ze gretig op. Het was ook zo dat het niet enkel bij afkolven ging blijven. Ik zou eerst Lenne aan de borst moeten leggen hebben, dan afkolven, de afgekolfde melk in een flesje en dan zou ik nog gewone moedermelk moeten bijgeven hebben. Dat was toch wat te veel van het goede vond ik. Omwille van dit feit en het feit dat ik mij niet echt comfortabel voelde bij de borstvoedingstechnieken, besloot ik om toch maar voor flesjes te kiezen.

Een weloverwogen keuze, maar de keuze die er voor heeft gezorgd dat er een zware last van mijn schouders viel. Lenne dronk het flesje in één keer leeg, hoewel ze eigenlijk niet echt weende omdat ze honger had. Als mama zien dat je kindje effectief drinkt, dat is toch wel iets waardoor je je ineens een heel pak beter voelt. Ik voelde mij ervoor goed, tot ik wist dat Lenne eigenlijk praktisch geen voedsel binnenkreeg, daarna was mijn moraal wat gebroken. Na de beslissing om voor flesjes te kiezen, voelde ik mij overduidelijk een pak beter. Blijkbaar was het zelfs zo dat je het effectief zag aan mij dat er een last van mijn schouders gevallen was.

Iedere mama moet voor zichzelf de keuze maken en het is altijd een beetje afwachten hoe de borstvoeding zal verlopen. Ik ben uiteindelijk heel blij dat ik het geprobeerd heb, maar het is niet zo dat ik mij nu schuldig voel omdat ik flesvoeding geef.

Kies / koos jij voor borst- of flesvoeding?

Kirsten x

9 thoughts on “Mijn borstvoedingsverhaal

  1. Twee keer heb ik voor borstvoeding gekozen en zou dat de volgende keer absoluut weer doen, ondanks dat het niet makkelijk ging.

    Bij beide kwam de borstvoeding moeilijk op gang, bij de tweede was dat mede door de keizersnede en een tweede operatie. Zij viel erg veel af (ruim een kilo) en mochten daardoor in het ziekenhuis blijven. Gelukkig herstelde de borstvoeding en ging het vervolgens goed.

    De oudste is het een ander verhaal, niet op gang komen van de borstvoeding en een te zwak kindje dat niet zelf kon drinken. Ik heb maanden gekolfd, gevoed en dan met een spuitje de moedermelk gegeven. Op een gegeven moment ging het goed maar een lang en best zwaar traject, maar ben blij dat ik heb volgehouden.

    Beide dochters hebben twee jaar borstvoeding gehad, het handigste aan borstvoeding vond ik wel dat het altijd mee was en op temperatuur.

    Zelf vind ik dat je moet kiezen op de eerste plaats wat je zelf wil, kiest iemand voor flesvoeding… prima!

    Like

  2. Pingback: Bevallen met een vriendin aan je zijde |

  3. Pingback: Na de bevalling in het ziekenhuis |

  4. Mijn beide zoontjes hebben borstvoeding gekregen, de oudste 4 maanden en de jongste 11 maanden. Hier ook heel wat problemen in het begin maar ik wou heel graag borstvoeding geven dus ben blij dat ik heb doorgezet. Maar ik kan jouw keuze zeker ook begrijpen.

    Like

Geef een reactie

