Lenne’s eerste levensmaand

De eerste maand met je kleintje is zo overweldigend. Niet alleen voor jou, maar ook voor je baby. Hij/zij moet ook aan dit nieuwe leven wennen. Ik vertel je wat meer over Lenne haar eerste maand op deze wereld.

Slapen

Lenne was van in het begin een flinke slaper. In het ziekenhuis heb ik niet echt veel geslapen en ook de dagen erna thuis waren soms wat lastig omwille van krampjes, maar eigenlijk kan ik zeggen dat ze sinds ze een week of 2 oud was echt al 4 à 5, soms wel 6u aan een stuk sliep ’s nachts. Luxe, ik weet het!
Na haar nachtflesje legden we haar gewoon terug in bed en sliep ze nog een uurtje of 4 verder, waardoor ook papa B. en ik uitgerust waren.

Overdag sliep ons kleine pruts daarentegen een heel pak minder goed. Ze raakte zo over haar toeren als ze moe was, dat we het echt lastig hadden om haar in slaap te krijgen. We namen haar dan in onze armen en probeerden haar te sussen met haar tut tot ze in slaap viel. Wanneer ze dan eindelijk in slaap was en we haar in haar park legden, werd ze vrijwel onmiddellijk weer wakker. Gelukkig kwam er een vroedvrouw langs die ons echt een heel goede tip gegeven heeft: inbakeren! Daar vertel ik je binnenkort meer over.

Eten

Lenne heeft welgeteld 3 dagen borstvoeding gekregen. Ook daar wijd ik binnenkort een artikel aan. Daarna zijn we overgestapt op flesvoeding.

Een hongerlijder was Lenne niet, integendeel. Ze kon makkelijk 4 à 5 uur zonder flesje. Wat er voor zorgde dat we nooit meer dan 6 voedingen per dag moeten geven hebben en we ook niet de idee hadden dat we met niets anders meer bezig waren.

Zintuigen en motoriek

Onze kleine meid was van in het begin een alerte baby. Ze keek veel rond en was snel in alles geïnteresseerd. Hoewel ik al kindjes gezien heb die de eerste weken vrijwel niets anders doen dan slapen en dus veel de ogen gesloten hebben, was Lenne daarin compleet anders. Overdag was ze veel wakker en meer tevreden als ze kon rondkijken dan wanneer ze gewoon in haar draagmand moest liggen. Soms moesten we er haar dus effectief uithalen omdat ze meer zou kunnen zien.
Ook keek ze naar ons gezicht wanneer we haar vasthielden. Het zicht van een pasgeboren baby is nog niet goed ontwikkeld en ze zien tot een afstand van 20cm. Daardoor vinden baby’s het heel erg leuk om naar mama’s of papa’s gezicht te kijken.

Pasgeboren baby’s hebben een aantal reflexen die ze automatisch doen en die na een tijdje weer verdwijnen. De reflexen die ik bij Lenne kunnen spotten heb, zijn: de loopreflex – loopbeweging als je haar voetjes op een stabiele ondergrond zette -, de zoek- en zuigreflex – reflex om te zuigen wanneer je iets tegen haar mondje houdt wat voor een tepel kan doorgaan en het zoeken ernaar – probeer je neus maar eens! -, de schrikreflex – beweging met armen en benen bij bijvoorbeeld een hard geluid. De handjes van Lenne waren de eerste weken meestal tot vuistjes geknepen. Als je je vinger in haar hand legde, kneep ze er wel in. Dit is de grijpreflex.

IMG_0280

Gesloten handjes

IMG_0333

Schrikreflex (bij de overgrootmoeder van Lenne in de zetel)

Op stap

Een weekend naar de champagnestreek (Frankrijk) en een dag naar zee (wanneer ze net 1 maand oud was), dat is wat we in haar eerste levensmaand aan uitstapjes gedaan hebben. Kan ik dit eigenlijk nog uitstapjes noemen? De zee misschien wel, maar de champagnestreek is al eerder een reisje.
Uiteraard gingen we ook op familiebezoek en naar ’t stad [lees: Aalst] met haar om te winkelen of gingen we gewoon eens wandelen.

Omdat Lenne echt wel een makkelijk kind was, konden we het ons permitteren om met haar overal naartoe te trekken. Heel erg leuk! Hoewel papa B. makkelijk met haar ergens in zijn eentje naartoe trok als ik niet thuis was, toch vond ik dat niet zo evident. Je moest altijd heel wat gerief meesleuren en dan alles terug uitladen e.d.. Ik had daar toch wel wat stress voor, want stel dat ze dan net een moeilijke dag had… Nee, die eerste maand ben ik alleen met Lenne niet erg veel weggeweest. Papa B. is die eerste maand ook maar een week gaan werken, dus met ons tweetjes drietjes, zag ik het wel zitten om uitstapjes te doen.

Herinner jij je de eerste levensmaand van je kindje(s) nog? Hoe is die verlopen?
Toekomstige mama’s, zien jullie het zitten om mama te worden?

Kirsten X

One thought on “Lenne’s eerste levensmaand

  1. Pingback: Lenne’s tweede levensmaand | My Mummy Tale

Geef een reactie

