Anders dan verwacht

Als ik een bepaalde term moet kleven op het mama-zijn, dan is het wel “anders”. En dan heb ik het over “anders” in de vorm van “anders dan verwacht”. Ik vertel je wat meer over hoe “anders” het is dan ik verwacht had.

Voor ik mama werd, was ik er van overtuigd dat 1 kindje meer dan genoeg was. Ik was niet het echte moedertje, ben zelf enig kind en vind dat eigenlijk best wel leuk. Als kleuter of tiener heb ik nooit een broer of zus gemist, ik was gelukkig alleen. Dat ik een kindje wou, daar was ik van overtuigd, maar ik was nog meer overtuigd van het feit dat het er maar ééntje ging worden. Mijn mening is op dat vlak al wat veranderd. Ik vind het mama-zijn veel leuker dan ik ooit had durven hopen. Dit wil niet zeggen dat het uiteindelijk kan zijn dat we alsnog beslissen om het bij 1 kindje te houden, maar ik sta nu wel meer open voor een 2de dan vroeger.

Toen Lenne geboren was, had ik niet die instant liefde die sommige moeders voor hun kindje voelen. Ik moest precies wat wennen aan het feit dat zij nu mijn kindje was en dat ze er altijd ging zijn. Onzeker, ik was het wel een beetje. Terwijl papa B. veel vlotter omging met onze kleine pruts bij het verschonen of het geven van een badje, was ik daar een stuk minder goed in.

Mijn moedergevoel is in het ziekenhuis niet echt komen bovendrijven. Eenmaal thuis ging het een stuk beter. Een vertrouwde omgeving, niet veel bezoek, papa B. die er was om mij te helpen, … dan was alles goed. In het begin heb ik altijd gedacht dat het een opdracht zou zijn voor mij om telkens Lenne haar pamper te verschonen, haar pap te geven, haar te troosten, … als papa B. opnieuw aan het werk moest. Nu kan ik zeggen dat dit nooit het geval is geweest. Ook op dat vlak was het anders dan verwacht.

De liefde voor Lenne, waarvan ik in het begin niet zeker was dat die er ging komen, is er nu meer dan ooit. Ik vind het zalig om bij haar te zijn, haar vast te houden, haar te zien lachen en ontwikkelen. Genieten met volle teugen, dat doen we, van elk moment.

Is het moederschap voor jou anders uitgedraaid dan verwacht?

Kirsten X

Geef een reactie

