De eerste dag terug aan het werk

after-maternity-leave1-570x380

Bron

Maandag was het van dat. Na 4 maand thuis geweest te zijn en 3,5 maand voor mijn dochter kunnen zorgen hebben, moest ik terug aan het werk.

Terug aan de slag gaan was met gemengde gevoelens. Langs de ene kant vond ik het hartverscheurend dat ik Lenne moest achterlaten, langs de andere kant was ik wel blij dat ik terug iets anders kon gaan doen dan het huis onderhouden, pampers verschonen, flesjes geven en dat ik terug wat meer onder de mensen kon komen.

Gelukkig was maandag een overgangsdag want ik kon telewerken (werken van thuis uit). Ik ben ’s ochtends samen met Papa B. opgestaan, heb zijn boterhammen geprepareerd en ben achter mijn computer gekropen om mijn mails te checken en aan mijn werk te beginnen. Lenne kon maandag nog eens slapen tot ze wakker werd, want nadien was het daarmee ook gedaan. Omdat ik Lenne op maandag niet naar oma of moeke breng, heb ik mijn eigen oma ingeschakeld om mee op Lenne te passen. Als er dan iets aan de hand is, ben ik er onmiddellijk bij. Ik doe mijn oma daar volgens mij ook een groot plezier mee en zelf vind ik het ook leuk dat ik dan ’s middags met oma kan eten. Mijn oma geniet ook zichtbaar van Lenne.

Dinsdag was wel andere koek. Na een nacht waarbij ik alle uren op de klok gezien heb, ben ik om 5u45 uit bed gekomen (ik was toch al wakker) en kon ik mij klaarmaken voor mijn eerste dag terug in Brussel. Papa B. is een kwartiertje later opgestaan. Omdat we thuis niet ontbijten, maar ons ontbijt meenemen naar het werk, hebben we ’s ochtends niet zo veel tijd nodig om ons klaar te maken. Om 6u20 stonden we al vertrekkensklaar. Papa B. haalde Lenne uit bed, rechtstreeks de autostoel in en weg waren we. Lenne gaat op dinsdag en donderdag bij oma en op woensdag en vrijdag bij moeke, dus gisteren moesten we naar oma (de mama van Papa B.). Bij oma moest ik afscheid nemen van Lenne. Ook al had ik in mijn hoofd al uitgemaakt dat ik met plezier ging werken, toch kon ik de traantjes niet onderdrukken. Na een minuutje snikken, heb ik Lenne gedag gezegd en ben maar vertrokken. De traantjes zouden wel opdrogen in de auto.

Dat ik effectief ging wenen, had ik eigenlijk niet verwacht. Ik dacht toch dat ik er mij mentaal meer op voorbereid had, maar dit bleek niet waar te zijn. De tranen waren vlug weg en eens ik op het werk was, waren mijn gedachten ook wat meer werkgericht. Het is niet zo dat ik dan heel de dag aan Lenne zitten denken heb. Oma had mij wel een sms’je gestuurd ’s ochtends om te zeggen dat Lenne al een flesje gedronken had en terug sliep, maar het is bij één sms’je gebleven. Ik ben niet het type om dan veel sms’jes te sturen of te bellen om te vragen hoe het gaat. Ik zou het ’s avonds wel horen…

Toen ik ’s avonds op weg was met de trein richting thuis, gingen mijn gedachten wel terug uit naar Lenne. “Hoe zou haar eerste dag geweest zijn? Was ze flink geweest? Had ze goed geslapen?”, allemaal vragen die in mij opkwamen. Ik kan van mezelf zeggen dat ik zelfs een beetje ongeduldig was om haar terug te zien. Net een klein kind dat straks een ijsje krijgt!

Gelukkig moesten we niet ver meer rijden van het station naar oma en om 17u10 kreeg ik mijn lieve meid terug te zien. Alles was heel goed verlopen, gelukkig!

Wat wel zo is, is dat je die avond totaal anders beleefd. Je geniet meer en intenser van de momenten die je met je kindje kan doorbrengen omdat je haar de hele dag niet gezien hebt en omdat je weet dat je haar de dag erna opnieuw moet wegbrengen ’s ochtends. Ik vond het gisteren zalig om haar een flesje te geven, haar pyjama aan te doen, haar een nieuwe pamper aan te doen en haar uiteindelijk in haar bedje te stoppen.

Het was voor mij even moeilijk, die eerste dag, maar ik geniet er nu dubbel en dik van als ik haar in mijn armen kan houden.

Hoe is jouw eerste werkdag verlopen na je zwangerschapsverlof? Of hoe denk je dat jij je erbij zou voelen?

Kirsten X

One thought on “De eerste dag terug aan het werk

  1. Pingback: Lenne’s derde tot zesde levensmaand |

Geef een reactie

